marți, 26 noiembrie 2024

ROMAN ALEXANDRU (1826-1897) MEMBRU FONDATOR AL ACADEMIEI ROMÂNE

 


ROMAN, Alexandru.**/*** (pseudonim: Catone şi Catone Censorul). Profesor universitar, publicist, reputat intelectual român luptător neînfricat pentru apărarea drepturilor românilor, propovăduitor al limbii şi culturii româneşti, fervent susţinător al originii latine a limbii şi poporului român. Membru fondator al Academiei Române.

S-a născut la 26 noiembrie 1826, în localitatea bihoreană Aușeu. A încetat din viață la 27 septembrie 1897. Tatăl său, Ioan Papp, a slujit ca paroh greco-catolic la biserica din Aușeu între anii 1825-1830. În anul 1830 este transferat, la cerere, ca paroh în localitatea Rogoz, din Ţara Beiuşului, unde slujește până la adânci bătrâneţe (în anul 1860 a încetat din viață).

Alexandru Roman urmează primele patru clase primare în localitatea Rogoz, sub supravegherea şi sprijinul părinţilor, între anii 1832-1836. Clasele secundare le urmează la şcolile din Beiuş între anii 1836-1842, apoi studii universitare la Academia de Drept din Oradea, între anii 1842-1845, absolvind dreptul şi filosofia cu rezultate excepționale. Drept urmare, Episcopia Română Unită de Oradea îi acordă o bursă de studii pentru Facultatea de Teologie din Viena, pe care o frecventează între anii 1845-1849. În perioada anilor 1853-1857 se află din nou la Viena, unde, în cadrul Seminarului Pedagogic, urmează cursurile de matematică şi de ştiinţe fizico-chimice. Îşi începe activitatea ca profesor la Liceul din Beiuş în anul 1848. Aici a fost primul profesor care a ţinut prelegeri în limba română. În anul 1849 trece în serviciul central  al Eparhiei, iar la 25 februarie 1851, prin decretul guvernului imperial, este numit profesor titular de limba şi literatura română la “Liceul Premonstratens” din Oradea. Din 1851 a devenit profesor titular de limba română la Academia de drept din Oradea, iar din 1862 până în 1867, profesor de limba română la Universitatea din Budapesta.

Roman Alexandru și soția Leontina

A fost căsătorit de două ori. Prima oară s-a căsătorit în 1863 cu Ida Pop, fiica lui Sigismund Pop, directorul periodicului „Concordia”, Alexandru Roman fiind redactor-șef între 1863-1866. În 1867, la doi ani după moartea Idei Pop, Alexandru Roman s-a recăsătorit cu Leontina Balomiri. De altfel el a fost inițiatorul catedrei de limbă şi literatură română de la universitatea maghiară. Alături de activitatea de la catedră, Alexandru Roman desfăşoară o bogată activitate pe linia societăţii de lectură, căutând a cultive membrilor, în primul rând, dragostea pentru limba şi literatura română. ”La 1860 Ioan Maiorescu propunea „o societate academică care să concentreze activitatea erudiților români ... “pentru cultura limbii, pentru scrisul istoriei naționale”. Proiectul său nu s-a materializat, însă fiul său, Titu Maiorescu, avea să ia parte la înființarea noii academii. Proiectul de statut a fost elaborat la 1860, după care a urmat o perioadă de pregătire și s-au făcut primele donații. La propunerea lui C.A. Rosetti, locotenența domnească a aprobat la 1 aprilie 1866 regulamentul pentru formarea Societății Literare Române. Membri fondatori: Vicențiu Babeș, fondator, George Bariț, Ioan D. Caragiani, Timotei Cipariu, Dimitrie Cozacovici, Ambrosiu Dimitrovici, Alexandru Hâjdeu, Ion Heliade Rădulescu, Iosif Hodoș, Alexandru Hurmuzaki, Andrei Mocioni, Gavriil Munteanu, Alexandru Roman, Ion G. Sbiera, Constantin Stamati, Ioan Străjescu, Vasile Alecsandri, Ștefan Gonata, Nicolae Ionescu, August Treboniu Laurian, Titu Liviu Maiorescu, Ion C. Massimu, Constantin Negruzzi, Constantin A. Rosetti, V. A. Urechia.

Nucleul orădean de cultură românească, organizat de profesorul Alexandru Roman, a crescut  o seamă de buni cărturari şi vrednici luptători ai vieţii noastre româneşti”, slujind cu abnegație în ultimele decenii ale secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea, idealurile luptei pentru dreptate, libertate şi unitate naţională ale poporului român. Timp de peste trei decenii, acest român bihorean  (crescut şi școlit în Ţara Beiuşului n.n.) a propovăduit gândul şi simțirea românească prin intermediul limbii şi literaturii, făcând ca această limbă română hărțuită, hulită, amenințată cu izgonirea de pe aceste meleaguri, să dinamizeze generația tânără, să întețească flacăra spiritualității româneşti. Aşa cum este cunoscut, în acele vremuri capitala ungară, Budapesta, găzduia o comunitate însemnată de români, în special intelectuali, dar şi mulţi tineri elevi şi studenţi. În ciuda acestor realități, capitala ungară nu dispunea de nicio instituţie de învăţământ sau cultură în limba română. În aceste condiţii cultivarea limbii materne şi a creaţiei literare în limba română erau destul de dificil de îndeplinit. Având în urmă o bună experienţă, Alexandru Roman face eforturi deosebite, uneori chiar disperate, dar până la urmă reuşeşte ca să înființeze în Budapesta o societate de lectură care poartă denumirea “Petru Maior”. Societatea a ființat în capitala ungară până în anul 1919, desfăşurând o importantă activitate de critică şi creaţie literară românească. Prin programele şi activităţile organizate, Societatea a jucat un rol important şi în ceea ce priveşte legăturile literare cu România. Preocupările reputatului intelectual bihorean Alexandru Roman nu se rezumă numai la domeniul filologic, activitatea s-a multilaterală, înmănunchind principalele domenii umaniste, dar mai ales activitatea filologică, îl lansează, în anul 1866, printre primii membri fondatori ai Academiei Române, ceea ce îi aduce oferta de colaborare la Dicţionarul Român din Bucureşti. Calitatea de academician îl ajută să cunoască şi să lege prietenii cu personalităţi marcante ale vieţii ştiinţifice, literare şi sociale din România. Această posibilitate îi va asigura un prețios ajutor şi o largă deschidere în cultivarea limbii şi culturii româneşti în mediile tineretului român studios din capitala ungară a acelor vremuri.

Ajuns la Budapesta, într-o vreme a frământărilor politice europene, Alexandru Roman se integrează în timp scurt în cercul intelectualilor români şi participă activ la lupta pentru drepturi şi libertăți democratice. Condiţiile social-politice ale vremii şi situaţia populaţiei de naţionalitate română, lipsită de cele mai elementare drepturi şi de posibilități în cultivarea şi dezvoltarea spiritualității în limba maternă, îl determină şi-i dau imbold în implicarea sa în activitatea politică, în două domenii importante ale acesteia: ziaristic şi parlamentar. Activitatea ziaristică a lui Alexandru Roman începe prin colaborarea, împreună cu beiușeanul Partenie Cosma, la ziarul “Concordia” al unui alt beiușean, Sigismund Pop (Papp), început datat în anul 1861. În anul 1868, Alexandru Roman îşi scoate ziarul propriu, “Federaţiunea”, în coloanele căruia va publica numeroase articole de intensă vibrație patriotică românească. Publicația, deşi nu a reuşit să supraviețuiască decât aproape un deceniu, a jucat un rol important în viaţa colectivităților de etnie română, în stimularea şi dezvoltarea sentimentelor naţionale româneşti. În acelaşi timp, “Federaţiunea” a servit drept tribună de luptă politică, prin intermediul căreia bihoreanul Alexandru Roman şi alţi patrioți români au dezvăluit substraturile reacţionare ale politicii de deznaţionalizare şi asimilare forţată, iniţiată şi desfăşurată cu intensitate de guvernarea dualismului austro-ungar. Totodată această publicaţie românească a contribuit şi la crearea condiţiilor spirituale pentru înfăptuirea istoricului act de la 1 Decembrie 1918. Atitudinea hotărâtă a lui Alexandru Roman în apărarea drepturilor şi libertăţilor populaţiei româneşti, articolele sale critice la adresa guvernării îi atrag numeroase sancţiuni. În 1870 Parlamentul îi ridică imunitatea şi Curtea de juraţi de la Budapesta îl condamnă la un an de închisoare şi o amendă de 500 florini, pedeapsă pe care o execută la vestita închisoare de la Vac.

Începând cu anul 1865, timp de 22 de ani consecutivi este alas deputat pentru circumscripţia Ceica din Bihor în Parlamentul din Budapesta. Alexandru Roman se dovedeşte a fi un neînfricat luptător pentru drepturile şi libertăţile românilor şi a celorlalte etnii ce trăiau în imperiul austro-ungar. Sunt deosebit de semnificative, prin conţinut şi problematică, intervenţiile sale în şedinţele Parlamentului budapestan din 25 iunie 1865, 13 decembrie 1867, august 1868, cu care prilej se situează pe poziţia de apărător al drepturilor populaţiei româneşti în sprijinul învăţământului în limba română, pentru drepturi şi libertăţi tuturor naţionalităţilor din imperiu. Iniţiator al ideii unor memorii şi delegaţii, care să intervină la Viena în sprijinul apărării drepturilor românilor, Alexandru Roman va fi în centrul preocupărilor politice şi la vârsta de peste 60 de ani. Făcând parte dintre iniţiatorii “Pronunciamentului de la Blaj” din 1868, el se numără printre iniţiatorii redactării şi înaintării Memorandumului. Alexandru Roman se implică hotărât în mişcarea memorandistă şi este prezent în multe acţiuni. Întreţine legături deosebit de strânse cu Ioan Raţiu, preşedintele Consiliului Naţional Român. Într-o scrisoare din 18 februarie 1894 adresată lui Alexandru Roman, Ioan Raţiu îi mărturiseşte  că “i-ar părea rău dacă n-ar avea loc desfăşurarea procesului Memorandumului”, intuind importanţa istorică a acestuia pentru mişcarea naţională a românilor. La data de 22 mai 1894, când era în desfăşurare procesul Memorandumului, îl sfătuieşte pe Ioan Raţiu printr-o scrisoare “să nu se servească de apucături avocaţiale” ci să facă o declaraţie autorităţilor maghiare dominante şi Europei. Alexandru Roman comunică intens şi cu ceilalţi memorandişti: cu G. Pop de Băseşti, cu I. Coroianu. Majoritatea dintre cei condamnaţi apelau la Alexandru Roman atunci când considerau că acesta putea aduce servicii cauzei româneşti. Memorandiştii îl considerau pe Alexandru Roman drept o “arhivă vie”, fiindu-le de mare folos în lupta ce o duceau pentru drepturile românilor. Rezultă din tot ceea ce a întreprins, că întreaga sa activitate de aproape o jumătate de secol a fost călăuzită de ideea elevată a unităţii naţionale a poporului român. Ampla activitate, desfăşurată în folosul poporului român, îl situează pe acest inimos şi mare român bihorean, şcolit la Beiuş, în rândul celor mai de seamă personalităţi ale naţiunii române. Pe lângă cele amintite, trebuie să subliniem faptul că Alexandru Roman a desfăşurat şi o foarte bogată activitate publicistică.

Scrieri (selecție): - Corespondenţă din Oradea Mare. Datată 8 februarie, în care arată că populaţia română din acel oraş l-a primit cu mare entuziasm pe Avram Iancu în drum spre Viena, în: ”Gazeta Transilvaniei” (Braşov), An. 13, 1850, p. 43; - Corespondenţă din Oradea Mare  datată 8 februarie, în care deplânge indiferentismul populaţiei româneşti faţă de lupta politică,  în:  ”Gazeta Transilvaniei” (Braşov).  An 13, 1850, p. 47-48; - Avorbinţa... rostită cu ocasiunea deschiderii prelegerilor din limba română în arhigimnaziul orădan în anul 1851, în:  ”Foaia pentru minte inimă şi literatură” (Braşov), An 14, 1851, p. 99-101; - Informaţii în legătură cu situaţia gimnaziului românesc din Beiuş,  în:  ”Gazeta Transilvaniei” (Braşov). An. 14, 1851, p. 253, 245-247; -  Corespondenţă în care susţine netemeinicia acuzărilor aduse episcopului de Oradea de a fi luat pe seama lui moara gimnaziului din Beiuş, arătând că moara nu aparţine de drept gimnaziului, în:  ”Gazeta Transilvaniei” (Braşov) An 15, 1852, p. 115-117, 119, 122-123; - Mass’a remasa după moartea episcopului R. Vasile Erdeli  în:  ”Foaie pentru min te inimă şi literatură” (Braşov), An 25, nr. 35, 1862, p. 273-274; - Analiza limbei române după D. A. Bruce,  în: ”Familia” (Pesta), An 1, 1865;  - Raport general asupra premiului craiovean, în: ”Analele Societăţii Academice Române”, partea administrativă, tom V (Bucureşti), 1882-1883; - Invitare de prenumeraţiune la jurnalul politic “Federaţiunea”, Pesta, 1867; - [Articol program].  În: Federaţiunea (Pesta), An. 1, nr. 1, 1868; -”Novele” de A. Vlahuţă, în: ”Analele Societăţii Academice Române”, partea administrativă, tomul 9 (Bucureşti), 1886-1887; - T. Frâncu şi G. Candrea, “Românii din munţii Apuseni (Moţii), în:  ”Analele Societăţii Academice Române”, partea administrativă, tom 11 (Bucureşti) 1888-1889; - A. Philippide, “Introducere în Istoria limbei şi literaturei române”, în:  ”Analele Societăţii Academice Române”, partea administrativă, tomul 11 (Bucureşti), 1888-1889; - P. Broşteanu, “Traista cu poveşti”  în:  ”Analele Societăţii Academice Române”, partea administrativă, tomul 19 (Bucureşti), 1896-1897; - I. Pop Reteganul, “Poveşti din popor”, în:  ”Analele Societăţii Academice Române”, partea administrativă, tomul 19 (Bucureşti), 1896-1897.

Referințe: - Crăciun, Corneliu. Sub destinul care arde Ioan Buşiţia.  Oradea, Editura Logos’94, 2003.   p. 113; - Presa românească din Transilvania în preajma şi în timpul războiului pentru Independenţa de stat a României (1876-1878),  în:  ”Crisia” (Oradea), An 7, nr. 7, 1977, p. 147-175, p. 153; - Hossu-Longin. Francisc, Amintiri din viaţa mea, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 1975, p. 253, 289, 315; - Iorga, Nicolae. Istoria literaturii româneşti în veacul al XIX-lea. De la 1821 înainte, Vol. 3,  Bucureşti, editura Minerva, 1986, p. 351-352; - Mihoc, Blaga. Valenţele emancipării. Blaj, Editura Logos ’94, 2004, p. 81; - Tripon, Aurel,  Monografia Almanah a Crişanei, Tipografia Diecezană, Oradea, 1936, p. 331; - Vasilescu, Stelian.  Oameni din Bihor  p. 28; - Degău, Ioan, Brânda, Nicolae, (coordonatori), Igna, Ioan, Beiușul și lumea lui. Studiu monografic. Vol. IV, Editura Primus, Oradea, 2009, p. 952-954. (I.I., S. S.)