marți, 12 noiembrie 2024

VASILE GOLDIȘ (1862-1934). În 1 decembrie 1918 Vasile Goldiș a prezentat, în fața celor 1228 de delegați reuniți în Cetatea Marii Uniri, Rezoluția Marii Adunări Naționale de la Alba Iulia, care proclama unirea pe veci cu ROMÂNIA

 


GOLDIȘ, Vasile.  Profesor, politician, tribun național.  Membru de onoare al Academiei Române. S-a născut în 12 noiembrie 1862 în satul Mocirla (azi Vasile Goldiș, județul Arad). A încetat din viață în 10 februarie 1934, în locuinţa sa din Arad, în vechiul palat al ziarului „Românul”. I-au fost organizate funeralii naţionale, iar ziua înmormântării a fost declarată zi de doliu naţional. A fost înmormântat în cimitirul ”Eternitatea”.  Este fiul lui Isaia Goldiș, preot în Mocirla, Seleuș și Cermei și Floarea Goldiș, fiică a preotului Ioan Cornea din Răpsig. Familia din partea tatălui își are originea în localitatea Chișcău, județul Bihor, având ca ocupație mineritul. Teodor, bunicul lui Vasile Goldiș a fost preot în Mocirla, iar fratele lui Isaia Goldiș, Petru, a fost preot în satul natal. Mama lui, Floarea, se trage dintr-o veche familie de români din ținutul Făgărașului.

A început studiile primare la școala confesională românească din Cermei, unde învăţător era tatăl său, apoi a trecut la școala romano-catolică din acelaşi sat, unde a învăţat ungureşte, apoi la școala germană din Panatul Nou (azi, Horea), unde a învăţat limba germană şi, în fine, clasa a patra a absolvit-o la Arad. Liceul l-a urmat tot la Arad, absolvind şef de promoţie, în 1881. După absolvirea liceului se înscrie la Facultatea de Drept din Budapesta, iar din anul următor (1882) continuă studiile până în 1884 facultatea similară din Viena. Se reîntoarce la Budapesta şi reuşeşte, în ciuda dificultăţilor materiale care l-au urmărit tot timpul, să absolve studiile superioare în 1886, obţinând diploma de profesor în istorie şi limba latină. În perioada studiilor la Viena devine membru al societății academice „România Jună”, iar la Budapesta, alături de Maniu, Lapedatu, Oniţiu şi alţii, va fi printre cei mai activi membri ai societății „Petru Maior” a studenţilor români.

După un an de profesorat la Liceul ” Eötvös” din Budapesta, în toamna anului 1886 îşi începe cariera didactică la Preparandia din Caransebeş. În 1889 candidează şi obţine un post de profesor de istorie la liceul ortodox român din Braşov. Aici i-a avut colegi pe Valeriu Branişte şi Virgil Oniţiu, iar printre elevi pe Octavian Goga, Sextil Puşcariu, Onisifor Ghibu, Ioan Lupaş, Octavian Taslăuanu, Iosif Popovici şi alţii. ”Îmi pare bine că n-am acceptat să rămân printre străini. Neamul meu are nevoie de mine și vreau să fiu la înălțimea veacului ce vine”, scria în Jurnalul său. Ca pedagog şi profesor de istorie, este stăruitor preocupat pentru îmbunătăţirea condiţiilor de studiu, a bazei materiale şi, în special, procură numeroase hărţi istorice şi geografice. Realizează că învăţământul românesc suferă de numeroase lipsuri, se apucă de scris manuale şcolare, bine gândite din punct de vedere pedagogic şi elaborate pentru a răspunde ţelurilor politice ale românilor ardeleni. Pe lângă activitatea pedagogică se afirmă şi în spaţiul cultural al românilor ardeleni. A publicat diverse studii de istorie sau literatură în revistele de cultură, a fost secretar al „Societăţii pentru crearea unui fond de teatru român” întemeiată de Iosif Vulcan şi Alexandru Roman şi a înfiinţat împreună cu Ioan Russu-Şirianu ziarul „Tribuna poporului”, cu sediul la Orăştie şi mutat ulterior la Arad. Încă din primii ani ai şederii sale la Braşov, ia parte tot mai mult la viaţa politică. Stabileşte legături apropiate cu comerciantul Diamandi Manole şi cu profesorul Ghiţă Pop, se înscrie în societatea cultural-politică „Casina română”(va fi şi secretarul acesteia), se implică tot mai mult în politica locală. Se remarcă, de asemenea, ca un foarte bun orator. În 1 septembrie 1901 se pensionează la cerere, pe motiv de boală, şi se reîntoarce în Arad, la chemarea unchiului de văr Iosif Goldiş, ajuns între timp episcop. La Arad îşi reia activitatea pedagogică, fiind profesor şi director al liceului de fete. Este o perioadă în care condiţiile popoarelor oprimate din monarhia dualistă se înrăutăţesc pe zi ce trece, fapt care determină în schimb o intensificare a luptei naţionale. Acum se conturează abordarea politică activă a românilor ardeleni, iar Vasile Goldiş se află printre cei care militează pentru renunţarea la tactica pasivă adoptată în 1881. În 1906 este ales deputat de Radna în Parlamentul de la Budapesta, unde ”s-a făcut remarcat prin virulența discursurilor (22 la număr-n.n.) și prin refuzul oricărui compromis în problema națională”. Atunci când contele Apponyi i-a propus funcția de consilier ministerial, Goldiș a refuzat ferm: ”N-am venit aici să-mi câștig vreun os de ros, ci am venit să lupt pentru drepturile națiunii mele. Dați acestei națiuni drepturile ce i se cuvin, mie nu-mi trebuie nimic!”, restituie într-un articol Simona Rodica Stiger. Datorită intransigenţei şi combativităţii de care dă dovadă, devine un adversar temut pentru guvernul maghiar şi va avea de înfruntat obstacolele întinse de autorităţi. Cu ocazia alegerilor din 1910, în ciuda faptului că în cercul Radna, majoritar român, se bucura de toată popularitatea, autorităţile au pus în joc toate mijloacele pentru a asigura victoria candidatului guvernului Sandor Taganyi. La câteva întruniri electorale au loc ciocniri sângeroase între jandarmi şi alegătorii români în timp ce presa maghiară comentează pe larg faptul că guvernul va lua toate măsurile ca să nu fie ales. Împreună cu Emanoil Ungureanu și Ioan Mihu, redactează un memoriu pe care acesta din urmă îl înaintează guvernului maghiar în 13 septembrie 1910 din partea Partidului Național Român, ca răspuns la propunerile de tratative ale acestuia. Diferențele de opinii față de tratativele cu guvernul maghiar creează în jurul anilor 1910-1911 grave disensiuni în cadrul Partidului Național Român având ca rezultat conturarea a două orientări diferite în problema formelor pe care este necesar să le îmbrace lupta de emancipare națională: orientarea radicală susținută în general de membrii tineri ai partidului grupați în jurul ziarului Tribuna, în frunte cu Octavian Goga, Ilarie Chendi, Onisifor Ghibu, Sever Bocu ș.a. și cea moderată reprezentată de membrii mai vârstnici ai partidului. Vasile Goldiș face parte, mai întâi, din grupul intransigenților, apoi realizând că un conflict ar putea avea consecințe ireparabile asupra activității partidului, adoptă o atitudine de compromis între cele două orientări încercând alături de Aurel Lazăr, Ioan Suciu, Vasile Lucaciu și Ștefan Cicio-Pop să mențină unitatea de acțiune a românilor ardeleni. În aceste condiții primește să conducă ziarul Românul fondat la Arad de la 1 ianuarie 1911, care după încetarea apariției în martie 1912 a ziarului ”Tribuna” a devenit cartierul general al luptei politice românești, pregătind Unirea cea mare, anunțând pe orice cale prăbușirea iminentă a Imperiului Austro-Ungar. Fiind director al ziarului, refuză semnarea declarației de fidelitate față de guvernul contelui Tisza în condițiile intrării României în război împotriva Austro-Ungariei. Acest act a fost calificat de către autoritățile maghiare drept atitudine duplicitară și lipsită de patriotism și a determinat suspendarea, în martie 1916, a ziarului Românul care va reapărea abia în preajma actului unirii de la Alba Iulia.

În 9 noiembrie 1918 a redactat ”Nota Ultimativă”, prin care ”cerea guvernului Maghiar o declarație oficială de preluare a puterii în Transilvania de către Consiliul Național Român Central, transferat de la Budapesta la Arad”.

În 12 octombrie 1918 va fi prezent la ședința Comitetului Executiv al Partidului Național Român, găzduită de casa avocatului orădean Aurel Lazăr, reuniune care va adopta Declarația de autodeterminare națională, document care va sta la baza tuturor acțiunilor românilor transilvăneni în perioada următoare, care a culminat cu marea Adunare Națională de la Alba Iulia, for ce a proclamat unirea Transilvaniei, Banatului, Crișanei și Maramureșului cu România. ”I-a revenit lui Vasile Goldiș privilegiul de a concepe textul definitiv (inclusiv traducerea lui în limba maghiară – n. n.) al Declarației de autodeterminare națională, document prin care s-a proclamat independența celor peste trei milioane și jumătate de români din Transilvania, Banat, Crișana și Maramureș”, scrie istoricul Viorel Faur. Vasile Goldiș, care conlucrase în întrunirea de la Oradea și cu Gheorghe Crișan și Ioan Ciordaș, se numără printre ”inspiratorii și organizatorii actului Unirii din 1918, cu tot ce a însemnat el pentru făurirea statului național unitar român”.

După adoptarea Declarației de autodeterminare națională, în 12 octombrie la Oradea, militează pentru constituirea Consiliului Național Român Central (30 octombrie 1918), al cărui membru marcant devine.

În 13-14 noiembrie la tratativele de la Arad (soldate cu un eșec), Iuliu Maniu, la întrebarea ministrului Oskar Jaszi, conducătorul delegației maghiare, ”În definitiv, ce vor românii?”, a răspuns laconic: ”Totală despărțire!” Vasile Goldiș a fost unul dintre cei care s-a situat între oponenții propunerii de a se proclama imediat Unirea, considerând că o asemenea hotărâre, pentru a nu putea fi contestată, vreodată sub pretextul că a fost decisă de un grup restrâns, ”trebuie proclamată de poporul român”. Ca urmare, remarcă Simona Rodica Stiger, a redactat manifestul ”Către popoarele lumii” (tipărit în română, franceză, engleză și distribuit ziarelor de circulație internațională, difuzat în întreaga lume prin stația de telegrafie din Praga) și ”Convocatorul Adunării Naționale de la Alba-Iulia”, publicat în ziarul ”Românul”, cu imperativul ”Istoria ne cheamă la fapte!”

În 1 decembrie 1918 Vasile Goldiș a prezentat, în fața celor 1228 de delegați reuniți în Cetatea Marii Uniri, Rezoluția Marii Adunări Naționale de la Alba Iulia, care proclama unirea pe veci cu Țara Mamă. Goldiș a fost în fruntea delegației care a prezentat Regelui Ferdinand actele Unirii, înfăptuite prin voința poporului, prin impresionantul referendum săvârșit la Alba-Iulia. Începând cu 2 decembrie 1918 a fost ministru al Instrucțiunii Publice în Consiliul Dirigent de la Sibiu, funcție pe care a exercitat-o până pe 17 decembrie 1918, când a fost numit ministru fără portofoliu în guvernul central de la București. Mandatul său de ministru al Instrucțiunii Publice în Consiliul Dirigent a fost preluat de Valeriu Braniște.

În 1919 a fost ales membru de onoare al Academiei Române.

În perioada interbelică Vasile Goldiș a făcut parte din guvernele de la București conduse de I.C. Brătianu (1918-1919), Artur Văitoianu (1919-1920), Alexandru Averescu (1920-1926), a fost ales deputat al Partidului Național Român în circumscripțiile Radna (1919), Pecica și Ineu (1922). Cu toate că a fost ministru, rolul politic pe care l-a jucat după Unire a fost destul de limitat. Tensiunile din sânul conducerii PNR s-au intensificat datorită divergenţei de opinii cu privire la direcţia de urmat în politica ardeleană. În jurul lui Goldiş s-a format un grup de partizani care la 2 mai 1926 a rupt relaţiile cu Iuliu Maniu şi l-a proclamat pe Goldiş preşedinte al PNR. Susţinerea lui Maniu a fost însă mai mare, astfel că dizidenţa a eşuat. În anii care au urmat Goldiş avea să fie dur contracarat de Maniu şi în final s-a văzut nevoit să se retragă din viaţa politică. După retragerea din politică a continuat să activeze pe scena culturală în jurul „Astrei”, al cărei preşedinte a fost. Ultimii ani i-a petrecut la Arad, cu sănătatea şubrezită. În 1932 a fost internat într-un sanatoriu din Austria, datorită agravării stării lui de sănătate. Totuşi, la 1 decembrie 1932 a făcut tot posibilul pentru a ajunge la Arad şi a vorbi în faţa celor 25 mii de oameni strânşi în Piaţa Avram Iancu să aniverseze Marea Unire.

Vasile Goldiș și Țara Beiușului

O seamă de coincidențe și mai ales comuniunea de idealuri au înfiripat o prietenie trainică și profundă, între familia lui Vasile Goldiș și cea a tânărului paroh din Răpsig (comitatul Arad), Mihai Cosma, originar din Beiuș, ajuns mai apoi protopop ortodox de Ineu/Arad și deputat în Parlamentul României. Tatăl Elenei Goldiș, soția lui Vasile Goldiș, fusese preot paroh în Răpsig. Tatăl Lucreției Cosma, soția preotului Mihai Cosma, Ilarie Crișan, plecase de tânăr din Răpsig, cu mama și surorile sale, stabilindu-se la Beiuș, afirmându-se ca un vajnic luptător pentru cauza românismului. Vasile Goldiș ajunge să-l cunoască și să colaboreze îndeaproape și cu cumnatul lui Mihai Cosma, avocatul Gheorghe Crișan, viitor ministru al Ardealului, stabilit la Arad, cel care, în calitate de secretar al Consiliului Național Român Central, va semna, alături de președintele acestui organism, Ștefan Cicio-Pop, atât manifestul ”Către popoarele lumii”, cât și Convocarea Marii Adunări Naționale din 1 Decembrie 1918 de la Alba-Iulia”. Vasile Goldiș va împărți crezul său politic și cu profesorul Nicolae Mihulin (și el ginere al lui Ilarie Crișan și cumnat al preotului Mihai Cosma), primul director, după Marea Unire al Liceului Moise Nicoară” din Arad. Toți patru, Vasile Goldiș, Gheorghe Crișan, Mihai Cosma și Nicolae Mihulin, au fost aleși delegați la Marea Adunare de la Alba-Iulia. Soțiile lor - Elena Goldiș, Lucreția Cosma și Sofia Mihulin – au fost prezențe active în cadrul Reuniunii Femeilor Române din Arad și în acțiunile inițiate pe plan local de ASTRA. Vasile Goldiș împreună cu ceilalți doi corifei ai Marii Uniri, Ștefan Cicio-Pop și Ioan Suciu, avea să fie responsabil implicat, în august 1907, în apriga campanie de alegere a lui Vasile Lucaciu, ca deputat de Beiuș în Parlamentul de la Budapesta. Cu autoritatea lor, cei trei s-au dovedit, alături de forțele locale, convingători ”agenți electorali”. Memorialistica protopopului cărturar Petru E. Papp depune mărturie. În dimineața zilei de 26 august 1907, în gara din Beiuș sosea ”un tren cu alegători din comunele Vașcău, Bărăști, Vărzare de Sus și de Jos, Câmp, Cărpinet, Leheceni, Poieni, Criștior, Călugări, Sohodol, Colești, Briheni, Sârbești și Șuștiu. Un cortegiu de 900 de alegători pornește de la gară în frunte cu deputații (în Parlamentul de la Budapesta – n.n.) Vasile Goldiș, protopopul Demian și fruntașii comunelor: preoții T. Teaha, G. Bogdan, M. Popovici, Micula, Mușet, Porgea, V. Teaha, Matica Maxim, Moise Gavra, Maxim Nonu, M. Todan, Florian Meze, dr. Ioan Voștinar, Ioan Băruța, Partenie Coroi, Băruța Marc, Tănasie Matica”. A doua zi întreg orașul sărbătorea izbânda lui Vasile Lucaciu. ”Nici odată o alegere românească n’a stârnit atâta interes ca ceia din Beiuş. Era vorba de cucerirea primului cerc din Bihor pentru steagul naţional şi însăşi persoana candidatului stârnise atenţiunea generală”, remarca Petru E. Papp.

Referiri: - Șora, Gheorghe, Vasile Goldiș militant pentru desăvârșirea idealului național, Editura Facla, Timișoara, 1980, p. 17-254; - Enciclopedia României, Vasile Goldiș (enciclopediaromaniei.ro, accesat 29.12.2020, ora 11.23); - Papp E. Petru, Din trecutul Beiușului. Pagini de glorie și jertfe, Tipografie și Librărie Doina, Beiuș, 1928, p. 200-202; - Faur, Viorel, Momente ale luptei românilor din Bihor pentru dreptate și unitate națională (1848-1919), Editura Mega, Cluj-Napoca, 2018, p. 87-110; - Stiger, Simona Rodica, Vasile Goldiș, ideologul Marii Uniri, în: historia.ro.