miercuri, 9 octombrie 2019

La mulți ani, Nicolae Brânda!



BRÂNDA, Nicolae**/***: Cadru universitar, etnograf, antropolog, cercetător ştiinţific,  scriitor, ziarist. S-a născut la 9 octombrie  1942 în Căpâlna,  județul Bihor. Şcoala  primară şi elementară  a făcut-o în Căpâlna, studiile secundare la Liceul “Samuil Vulcan” din Beiuş iar cele universitare la Facultatea de Filologie din Cluj luându-şi licenţa în annul  1968. Itinerar socio-profesional: pentru scurtă vreme profesor în comuna Lunca - Bihor, apoi instructor la Casa orăşenească de cultură Beiuş, director al acestei instituţii, perioadă în care activitatea unităţii cunoaşte un important reviriment, atât cantitativ, dar mai ales calitativ. Este atras de cercetare şi probabil de aceea, profitând de reorganizarea activităţii Muzeului orăşenesc, face demersurile necesare spre a fi transferat director al acestuia. In  această activitate se va remarca în mod deosebit, atât în ceea ce priveşte cercetarea fenomenului etnografic din Ţara Beiuşului, a artei populare şi comunicarea în diverse ocazii (simpozioane, sesiuni de comunicări, studii şi articole în periodice) a rezultatelor cercetărilor, dar mai ales prin îmbogăţirea substanţială a patrimoniului muzeului prin achiziţionarea de importante valori ale artei populare din zonă pe care le cunoştea bine din desele deplasări de studii făcute în toată Ţara Beiuşului şi în zonele limitrofe. Organizează pe alte criterii  expoziţia de bază a muzeului, mai ales în partea de etnografie, într-o viziune spaţială proprie. După 1991 lucrează şi în ziaristică fiind redactor-şef de departament  la ziarul local  Crişana. Tot în această perioadă devine lector, apoi conferenţiar la Universitatea din Oradea. În anul 2000 îşi ia doctoratul în sociologie la Universitatea  “Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, devine prodecan al Facultăţii de Arte Vizuale a Universităţii din Oradea. În zona scrisului s-a manifestat, cu egală dăruire şi vocaţie în ziaristică, în poezie şi cercetare. Ca ziarist, poate cel mai reprezentativ pentru publicistica bihoreană, a scris mii de articole. “Prezenţa sa în presa românească i-a creat o aură inconfundabilă, aceea de stilist desăvârşit, rafinat şi natural în acelaşi timp. Scriitura lui orice domeniu ar atinge captează şi încântă, el reuşind să se adapteze unor registre diverse – de la relatarea neutră până la analiza pe muchia de cuţit, de la tratarea savantă strâns argumentată şi susţinută de o logică impecabilă, până la anecdotic, ironic şi execuţie pamfletară” (Miron Blaga). Din august 2003 este directorul săptămânalului de informaţie "Impact" editat de Universitatea din Oradea. Ca poet a publicat două volume de poezie:  “Lumina rugului”. Bucureşti, Editura Cartea Românească, 1976 şi  “Catabasis. Scrisori către Euridice”.  Oradea, Editura  Adsumus,  2001. Dar  prezentarea  poetului şi poeziei sale o vom face tot prin vocea autorizată a criticii: ”Cu poezia lui Nicolae Brânda m-am întâlnit într-o superbă zi de toamnă a anului 1976, în dulcele târg al Ieşilor. Student fiind, coboram cu regretatul prieten şi poet Corneliu Popel, dinspre Târgul Cucului spre “eternitatea”, pe unde avea prin vecinătate un pui de bojdeucă în chirie, când blajinul şi angelicul poet din Darabani m-a întrebat dacă-l cunosc “pe unul, Nicolae Brânda, de prin Oradea, care a publicat recent o carte excepţională  - “Lumina rugului”…  I-am citit şi comentat atunci… lumina şi rugul rămânând profund impresionat de sensibilitatea, cultura şi solemnitatea rostirii, de farmecul limbajului,  de decorul interior pe care un poet din Bihor (cunoscut incidental din paginile Familiei) le dezvăluia, cum n-o mai făcuse nimeni de la Andriţoiu încoace. De altfel, în acele momente de in-luminare ne-am împrietenit cu Nicu Brânda, poetul… De cunoscut însă aveam să-l cunosc peste vreo trei ani, la Beiuş”… (Miron Blaga). “La a doua carte de poeme se află Nicolae Brânda cu volumul Catabasis… Avem de-a face aşadar cu o reuniune de “monade” lirice scrise pe parcursul unui deceniu şi care, împreună dau imaginea unui poet din stirpea orficilor, modelele invocate ori doar sugerate fiind Pindar, Holderlin şi Rilke. “Iluminările”, în număr de patru, ascund sub fastul şi solemnitatea rostirii confesiunea unei inimi însângerate care-şi eufemizează tenebrele într-un registru de clasicităţi limpide de o căutată refrigerenţă: “ivoriu pe ivoriu luminând”. Leitmotivul frigului purificator dă acestui cvartet confesiv o organizare muzicală în cheie apolinică şi un desen filigranat de  “geometrii îngheţate ale cântecului”… (Ioan Moldovan). Cu totul încântat de volumul “Catabasis” se arată criticul bucureştean George Mirea. Un critic care se pronunţă asupra fenomenului liric românesc de peste trei decenii, deci în cunoştinţă de cauză spune:” Nu cred – necredinţa mea are ca temei blocarea interesată a difuzării cărţii şi, mai ales, a cărţii scrise în alte părţi decât pe malul dâmboviţean – repet: nu cred că în ultimele decenii, mai exact de la publicarea “Ultimelor sonete…” semnate de V. Voiculescu şi de ciclurile lirice blagiene apărute după 1960 şi chiar volumele semnate de Tudor Arghezi tot în aceeaşi perioadă, literatura română să fi înscris o apariţie notabilă precum cartea bihoreanului (!) amintit. O carte care va pune la grea încercare critica aiatolahică închistată într-o cecitate inoperantă. Un fel de “ce nu pricep, la ce nu am acces, nu există” – dixit talibanul! “Catabasis Scrisori către Euridice” nu este, de fapt, o carte de citit şi de aşezat apoi într-un ungher al bibliotecii. E ceva mai mult. Locul ei potrivit ar fi într-un muzeu al splendorilor” . Pe lângă volumele de poezie, Nicolae Brânda, publică două valoroase lucrări, rezultate din studiu şi cercetare  în zona antropologiei culturale şi a filozofiei culturii, volume primite cu deosebit interes de cercetătorii în domeniu, dar nu numai. Este vorba de “Mituri ale antropocentrismului românesc.  I.  Mioriţa”. Bucureşti, Editura Cartea Românească, 1991 şi  “Mythos.  Epos.  Ethnos”.  Oradea, Editura Universităţii, 2002. “Mituri ale antropocentrismului românesc”  îşi are istoria ei. Uneori asemenea istorii trebuiesc povestite pentru că se implică în substanţa intimă a cărţii. Cea  de faţă începe practic, cu o comunicare pe care subsemnatul o susţine în anul 1975 la Bucureşti la sesiunea omagială a Muzeului de artă a R.S.R. Comunicarea se numea “relicve etnografice ale unor vechi rituri de iniţiere” şi, pe lângă  ineditul materialului comunicat şi al interpretării, ambiţionat spre concluzii referitoare la o posibilă nouă perspectivă asupra specificului naţional românesc, denumindu-i constante noi în antropomorfismul şi antropocentrismul acestei civilizaţii. Ulterior am căpătat tot mai clar certitudinea că acea investiţie iniţială exprima un adevăr, că civilizaţia românească tradiţională stă sub semnul unui antropocentrism evident, un element de specificitate ce exprimă în miturile ei esenţiale, în formele de organizare socială şi culturală, în constantele ei ontice etc. şi atunci am trecut la elaborarea unui proiect de explicare a acestor manifestări, demers menit să definească antropocentrismul ca trăsătură de bază a unei specificităţi, pe care dacă, sigur, n-o epuizează, în schimb încearcă s-o direcţioneze  şi structureze…”  Ultima sa carte Mythos. Epos. Ethnos este o apariţie editorială de excepţie. Ea preia o parte din aserţiunile celei precedente  şi îşi propune tot definirea unui specific românesc alternativă la “spaţiul mioritic blagian.
În aprilie 2018 i-a fost conferită Diploma de Cetățean de Onoare al Municipiului Beiuș.
Scrieri:
-  Lumina rugului, Cartea Românească, 1976,
-  Catabasis. Scrisori către Euridice, Oradea, 2001.
-  Mituri ale antropocentrismului românesc, I. Mioriţa, 1991
-  Scrisori către Euridice, (Oradea, Editura Adsumus, 2001
-  Mythos. Epos. Ethnos, 2002
- Beiușul și lumea lui, (vol. I – IV), Editura Primus, Oradea, 2009 ( Coordonator lucrare împreună cu Ioan Degău)
Referiri:
- Crăciun, Corneliu. Sub destinul care arde. Ioan Buşiţia…  p. 11;
- Duma-Suceveanu, Constantin. - Documentar.    În:   Pagini de ucenicie (Beiuş). An. 5, nr. 2 (8), 1971, p. 33-37, p. 34;
- Mărgineanu, Ion. Oameni din Munţii Apuseni… p. 254;
- Vasilescu, Stelian. Oameni din Bihor…  p. 285.
(I. I. S.S.)