sâmbătă, 3 iunie 2023

TRAIAN STANCIU (1949 - 2023)

             După o lungă suferință, Traian Stanciu, fost director al Colegiului Național „Samuil Vulcan” din Beiuș, a încetat din viață.

            Dumnezeu să-l odihnească!




STANCIU, Traian**.  Profesor. S-a născut la 18 noiembrie 1949  în satul Ioaniș, comuna Finiș, județul Bihor. A încetat din viață în 2 iunie 2023.

Este fiul lui Traian și Ecaterina Stanciu. “În ziua nașterii mele tata se afla închis în beciul Siguranței din Beiuș, cercetat timp de șase luni, învinuit că ar fi pus afișe că vin americanii. Tata a fost croitor, iar mama muncitoare la fabrica din sat, fiind singurul lor copil. Mi-au asigurat o copilărie decentă, într-o perioadă plină de lipsuri. Mi-am petrecut copilăria alături de românii și maghiarii de vârsta mea, marginalizat uneori pentru că eu purtam pantaloni scurți și sandale, iar ei aveau cămăși lungi și opinci. Sunt ultima generație care a absolvit ciclul gimnazial cu șapte clase în urma susținerii unui examen de absolvire la cinci materii, obținând media 9,60. Am susținut examenul de admitere la liceu, la Școala Medie nr.1 Beiuș, actualul Colegiu Național “Samuil Vulcan”... A fost un eveniment deosebit în Beiuș la care am participat, o întrunire cu Iolanda Balaș, campioana mondială la săritura în înălţime și Viorica Viscopoleanu, la săritura în lungime. Uneori, duminica , în pauza meciului de fotbal, admiram mini-spectacolul dat de soldatul în termen Aurelian Andreescu, cunoscutul cântăreț de muzică ușoară, care a efectuat stagiul militar la Beiuș... După absolvirea liceului am urmat cursurile Institutului de Învățători, curs de zi, la Oradea, absolvit cu media 9,66.  Apoi am urmat Facultatea de Filologie, curs de zi, la Oradea, pe care am absolvit-o în anul 1972, cu media 9,50 la examenul de diplomă. Am fost repartizat ca profesor de limba și literatura română la Școala generală cu clasele I-VIII Ferice, comuna Buntești, unde am lucrat până în anul 1977, când am primit post la Școala generală Beiuș. În această perioadă, în urma examenului de admitere, am intrat ca student la Facultatea de Drept, cursuri fără frecvență, din cadrul Universității Babeș-Bolyai, absolvită în anul 1979. Am susținut examenul de diplomă în sesiunea iunie a aceluiași an, în specialitatea drept, obținând media 10. În perioada anilor 1977-1980 am fost numit director la Școala Generală cu clasele I-VIII Ioaniș.”

În cei peste patruzeci de ani de activitate la catedră, în urma unor concursuri, a ocupat funcții de îndrumare și control ca director și director adjunct la Școala Generală “Nicolae Popoviciu și director la Colegiul Național ”Samuil Vulcan” din Beiuș, din 1 septembrie 2007 până în 31 august 2014. A fost inspector școlar teritorial pentru zona Beiuș-Stei și inspector general la Ministerul Educației Naționale, Direcţia de Control (1997-2000). În perioada cât a fost director, Colegiul Național ”Samuil Vulcan” din Beiuș a primit ”Certificatul de Școala Europeană”. De-a lungul timpului a avut aproape 100 de elevi premiați la fazele naționale și județene ale olimpiadelor școlare la româna și cultura civică. Pentru rezultatele obținute i-a fost conferită diploma ”Gheorghe Lazar”  clasa a II-a.

În afara activității la clasă a fost membru al Corpului de Experți al Serviciului de Control din MECT, membru în Agenția Română de Asigurare a Calității în Învăţământul Preuniversitar –ARACIP, membru În consiliul consultativ al ISJ Bihor, responsabil de cerc pedagogic și metodist în zona Beiuș. Deține Atestatul de formare continuă a personalului didactic în programul Control Sprijinului Educației. S-a implicat în activitățile Institutului Român pentru Drepturile Omului, a participat la acțiuni cu caracter umanitar pentru copiii instituționalizați, în cadrul Organizației REMM-SUA. A sprijinit Universitatea din Las Cruces, New Mexico (SUA) în Beiuș.

S-a căsătorit cu Stanciu Eva, profesoară de matematică, recompensată cu titlurile ”Profesor emerit” și ”Profesor evidențiat” din momentul instituirii recompensei, până la pensionare. În 1978 au avut o fiică, aceasta este medic în Franța, unde este căsătorită, revenind în țară doar în anul 2010, împreună cu soțul, pentru a susține examenele de doctorat.

Referințe: - Degău, Ioan, Suciu, Simion, Laza, Ioan, Oameni de seamă din Țara Beiușului, Editura Academiei Române, Cluj-Napoca 2021, p. 915-916.   (I. D.)