duminică, 2 iulie 2023

SĂRBĂTORIREA ZILEI MUZICILOR MILITARE DIN ROMÂNIA

             Vineri 30 iunie 2023, membrii Fanfarei Militare din Beiuș s-au întâlnit la ora 15.30 în Cimitirul din Deal pentru comemorarea muzicanților militari și a colaboratorilor fanfarei, ale căror suflete s-au ridicat la ceruri și se odihnesc în cimitirul din deal: Plt. adj. șef Buran Traian, Buran Pamfil, Georgescu Ionel, plt. maj. Parfenie Marcel. Nu au fost uitați profeorii de muzică din urbea noastră: Bușitea Ioan, Bruchental Mihai, Balogh Teodor, Iagăr Viorel, muzicanții Szerak Ștefan, Cernău Benoni (Noni), Emil Ungur.

            De la ora 17.00 participanții la manifestare s-au retras pe terasă, la Restaurantul „Popular”, unde au depănat amintiri. Au participat membrii în viață ai fanfarei, în frunte cu lt.col.r.tr. Boldiș Zoltan, instrumentiștii Costică Voinea, Pavel Luca, Vasile Gale, Ștefan Dochițoiu, Vasile Olăieru dar și foști colegi de la UM 01334, mr.rtr. Sorin Tudora, mr.rtr. Vasile David, m.m. rtr. Bursașiu Tăsică, plut. maj. r. Coșerariu Dinu, foști membri din Fanfara Cercului Militar - prof. Gheorghe David, precum și interpreta Irina Mihoc-Vutan, prof. Lazea Remus, Anca Banda, Viorel Ianc precum și muzicanții Fărcuț Nicolae, Costel Macavei, Tinu din Râturi și Ghiuri Toma.










 Scurt istoric al Muzicilor Militare din România

Putem vorbi despre  muzicile militare începând cu secolul al XIX-lea, când, la curțile domnești și boierești din Principatele Române, Valahia (sau Țara Românească) și Moldova, ritualul cântului bizantin de ceremonie și taraful lăutarilor domnești conviețuiau cu mare succes alături de orchestra militară turcă (meterhaneaua și tabulhanaua) și cea de factură europeană („muzica nemțească” sau „europeană”). În acea perioadă, societatea românească se afla sub domniile domnilor fanarioți, fiind un amalgam pestriț de culturalitate, atât cu influențe turcești, dar și rusești sau vestice.

În paralel, orchestra militară otomană – ca formație oficială a palatului – a continuat să asigure protocolul domnitorilor locali, până la desființarea acestora, probabil în anul 1830, odată cu înființarea Armatei moderne.

Tot din acea perioadă este cunoscut textul unui imn (1818), care a circulat în timpul Eteriei şi al Revoluţiei lui Tudor Vladimirescu, totuşi despre un asemenea cântec al naţiunii se poate vorbi cu certitudine abia după 1834, când “miliţia românească organizată pe temeiuri de regulă şi disciplină europeană dobândește iarăși acel drept din vechime şi primeşte steagurile naţionale cu feţile naţionale şi cu pajera Prinţipatului”. Dacă steagul semnifica contopirea “culorilor țărilor surori” (după expresia lui Alexandru Ioan Cuza, 1863), în schimb muzica rămânea expresia năzuințelor străbune de unire a întregului  popor pentru libertate dreptate şi frăție.  “Steagul şi toba să bată-n faţă”  recomanda Nicolae Bălcescu în 1848 comitetelor pentru înrolarea pandurilor şi dorobanților în tabăra de la Râureni.

Totodată au început să apară compozitori vestici la curțile domnești.

1830, an pe care putem să-l considerăm punctul de început al muzicilor militare moderne în România.

În 1830 a fost înființată Armata Națională permanentă, numită "Straja Pământească". Tot în acel an apar și muzicile militare.

„Prima orchestră de acest tip se naște la Iași, în capitala Moldovei, în baza unui ordin („poruncă”) intrat în vigoare la 25 august 1830 , document ce însărcina pe cehul Franz Rouszitzka (1795-1860?) – pianist, violoncelist și autor al unei colecții de melodii pentru pian numită de autor „orientală”.[1] Înființarea primei fanfare militare românești a fost menționată, pentru prima dată, în Regulamentul organic din 1/13 iulie 1831, care stipula funcționarea, la Iași, în cadrul Strajei Pământești, a unei fanfare militare (DE ALTFEL, 1 IULIE ESTE CONSIDERATĂ ZIUA MUZICILOR MILITARE DIN ROMÂNIA). Astfel, intrau și își începeau slujba sub drapel ''ostașii muzicanți'', o fanfară fiind formată, conform prevederilor vremii, din ''1 tambur, 24 muzicanți și 8 toboșari''

Inițiativa înființării primei muzici militare cu instrumente moderne a fost salutată și elogiată atât la București cât și la Iași, element ce atestă rolul important și credibilitatea de care acest organism muzical se bucura în societatea vremii, aflată și ea într-un amplu proces de emancipare. „În consecință, prima orchestră militară a Strajei Pământești va avea 38 de instrumente de proveniență occidentală: 12 clarinete de diferite acordaje, 2 oboaie, 3 fagoturi, un contrafagot, 4 flaute acordate diferit, 3 corni (Waldhorn), o trompetă cu clape, 8 trompete simple (pentru cavalerie), o tobă, o pereche de talere, un corn de poștalion (corno di postiglione) și un trombon bas.

Franz Rouszitzka va deveni astfel primul capelmaistru (Kapellmeister) al muzicilor militare din Moldova, iar orchestra sa va fi formată, inițial, exclusiv din muzicieni vorbitori de limba germană. Patru dintre aceștia (Laitner, Vazel, Briza și Dub) vor fi retribuiți suplimentar pentru a instrui soldații care vor face parte din fanfară”[2]. Franz Rouszitzka (1795-1860?), înlocuit în martie 1831, de Josef Herfner.

Prima manifestare publică a muzicii militare ieșene a avut loc în 23 august 1831, sub comanda capelmaistrului Josef Herfner, cu ocazia sfințirii armelor Moldovei și depunerii jurământului militar, prilej cu care s-a organizat o amplă paradă militară la care s-au intonat marșuri ale Strajei, inclusiv vocal.

Prima orchestră militară în Țara Românească apare, tot în 1830, la Craiova și este legată de numele spătarului Grigore Alexandru Ghica, care a fost, între 1849-1853 și 1854-1856, domnitor al Moldovei. Epidemia de ciumă care speria locuitorii orașului i-a determinat pe aceștia să aducă moaștele Sfântului Grigorie Decapolitul de la Mănăstirea Bistrița[3]

Regimentul Siret nr. 11 și muzica sa, 1902. Foto: Eugen Mihai

Începuturile

Muzicii Militare în Beiuș

După înfăptuirea statului naţional unitar român, prin voința liber exprimată la 1 Decembrie 1918, se punea problema consolidării sale dar şi a creării unor redute de apărare – îndeosebi la fruntariile vestice – contra dușmanilor din afară, ce nu acceptau alipirea Transilvaniei la România Mare. După încetarea Primului Război Mondial, în toamna anului 1919, Divizia I Vânători comandată de generalului Aristide Leca, cea care ocupase Budapesta, s-a stabilit în Beiuș, unde a stat aproape doi ani. Acesteia i-a urmat Regimentul 101-102 Infanterie „Ioan Ciordaș”, „socotit ca regimentul Beiușului”. Din această perioadă putem vorbi despre o fanfară în Beiuș.

În ziarul „Beiuşul” din 23 octombrie 1921, în articolul ORCHESTRA REGIMENTULUI NOSTRU, aflăm despre prima însemnare referitoare la „orchestra militare”: „În scopul adunării unui fond pentru înfiinţarea orchestrei militare, ofiţerii regimentului nostru, de sub comanda d. colonel A. Phelepps, au aranjat balul din 9 crt. La care, am putut vedea aproape întreg publicul, ce a voit să dea dovada înțelegerii rostului armatei şi a foloaselor ce le poate aduce societăţii. Sala era somptuos împodobită, dând un caracter intim balului… Pentru cât mai grabnica înfiinţare a orchestrei, la iniţiativa d. sublocotenent P. Baruţia s’au repartizat cumpărarea singuraticelor instrumente , pe cum urmează: 1.        Corpul didactic al liceului de fete – Picolo. 2. Dna Viora Dr. Ciordaş – Flauto. 3. Dr. C. Papp – Clarinet. 4. Dr. A. Ciavici – Clarinet. 5. Dr. Eugen Nyeki – Clarinet. 6. Corpul didactic al liceului de băieţi – Flugelhorn. 7. S. Selagian – Flugelhorn. 8 Adolf şi Bernat Leipnic – Bas flugelhorn. 9. Ilarie Crişan – Bariton. 10. Roman Cristian – bariton. 11. M. Papluca – Bariton. 12. Ioan Ardelean – Eufonion. 13. Dr. Cosma Gavril senator – Corni. 14. Domeniul Episcopal – Corni. 15. Politzer Simon – Corni. 16. Banca Belenyesi Hitelbank – Trombe. 17. Dl. Const. Ignat – Trombe. 18. Emanuil Schwimmer – Trombe. 19. Banca “Drăganul” – Trombon – 20. Banca poporală – Trombon. 21. Belenyesi Takarekpenztar – Trombon basso. 22. Weinstein Marcu – Bass helicon. 23. Stern Hermann – Bass helicon. 24. Dl. Ciumpe – Toba mare. 25. Dl. Papp Gerasim ( Gherasim n.n. ) – Talgere şi treangl. 26. Fraţii Morschi – toba mică. 27. Bolcaciu Gheorghe – Căluţ.

 Numele donatorilor va fi gravat pe instrumentele cumpărate de ei.

Din acest prilej am primit pentru publicare următoarele: “Corpul ofiţerilor regimentului de casă, aduce viile sale mulțumiri tutulor, cari au participat la balul din 9, crt. Şi în special domnilor, cari s’au angajat să procure instrumentele orchestrei militare ce se va înființa“. Semnează:  Ofiţerii reg. 101 – 102 de inf. Dr. Ciordaş”.[4]

DIRIJORI ȘI INSTRUMENTIȘTI CARE AU FĂCUT PARTE DIN FANFARA MILITARĂ DIN BEIUȘ:
DIRIJORI
Sublocotenent Băruția P.
General-maior Stelian Dinu
Locotenent Constantin Dulgherescu
Colonel Ion Badea
Căpitan Ilie Mișu
Locotenent -colonel Boldiș Ioan-Zoltan


INSTRUMENTIȘTI:

ANGHELACHE, Ioan, Nicolae. Trompeta, fligorn

BABIN,  Aurel. Trompeta, fligorn

BUCURENCIUTiberiu.  Trompeta, fligorn

BURAN, Traian. Clarinet, vioară

BURAN, Panfil. Trompetă, acordeon

BURCEA, Stelică. Corn, Baterie

CHENDEREȘ, Viorel. Flaut

CHIRCĂ, Mihai. Corn

COJOCARU, Costel. Trompeta, fligorn

COMĂNESCU, Mihai. Trombon, Bass

COROIAN, Dan. Bass Fa, chitară, chitară bass

DOCHIȚOIU, Ștefan. Percuție, Acordeon

DRAGOMAN. Clarinet

DRĂGUȘ, Petre. Saxofon percuție

FURNEA, Iulian. Corn

GABRIEL, Vasile. Eufoniu, Chitara.

GALE, Vasile.  Clarinet, Chitară, Saxofon, țambal

GAVRILAȘ, Lazăr. Bass

GEORGESCU, Ionel. Corn

HORVATH, Ioan. Flaut

ISPAS, Gheorghe. Corn

IVAN, Valeriu. Bass

LAZĂR, Gheorghe. Trombon

LENGYEL, Francisc. Basfligorn, Vioara

LIBOTEANU, Ioan

MAREȘ, Gheorghe. Clarinet

MITREA, Constantin. Trombon

MOCIAR, Gheorghe. Trompetă,

NENCIU, Constantin. Clarinet

NICHITATeodor. Trombon

OLĂIERU, Vasile. Trompeta, fligorn

OLTEANU, Mircea. Tobe, Saxofon

OPREA, Radu. Bass

PARFENE, Marcel. Corn, Chitara

PASCARIU, Stelu.

PAVEL, Luca. Eufoniu, Trombon, Percuție

PAVEL, Marius. Basfligorn, Percuție

PETCA, Ștefan. Corn, Percuție

PETRACHE, Gicu. Trombon

POGOR, Gheorghe. Clarinet

POPESCU, Dumitru. Clarinet

POPESCU, Ion. Zugtrombon

ROȘCA, Dumitru. Flaut

ROTARU, Petre. Trompeta, fligorn

SAVA, Constantin. Clarinet, saxofon

STAIE, Dumitru. Bass Sib,

TRAȘCĂ, Miron. Flaut

URSUȚ, Marcel (Sache) Trombon, Percuție

VIȘOIU, Modest. Eufoniu, Zugtrombon

VOINEA, Marius. Trompetă, Chitară

VOINEA, Constantin. Fligorn, Trompetă, Acordeon

WAGNER, Ioan.  Trompetă, Chitară

           


[1] Dediu-Sandu, Valentina; Gheorghiță, Nicolae, Noi istorii ale muzicilor românești, Editura Muzicală, București 2020, p. 265.

[2] Dediu-Sandu, Valentina; Gheorghiță, Nicolae, Noi istorii ale muzicilor românești, Editura Muzicală, București 2020, p. 266.

[3] Mănăstirea Bistrița, ctitorie a boierilor Craiovești (Barbu, Banul Craiovei și frații săi Pârvu vornicul, Danciu armașul și Radu postelnicul), a fost zidită între anii 1492–1494. Ea se află în satul Bistrița aparținând de comuna Costești din județul Vâlcea, pe valea râului cu același nume (Wikipedia).

[4] „Beiuşul”, Anul I, Nr. 20–21, Tipografie și Librărie Doina, Beiuș  23 octombrie 1921