Teatrul Regina
Maria anunţă cu regret că actriţa Alla Tautu a plecat înspre cele
veşnice. Întregul colectiv al Teatrului din Oradea e copleşit de durere
şi este alături de toţi cei care au iubit-o.
Data şi locul naşterii: 30.10.1929, Orhei, Republica Moldova
Data și locul morții: 5 aprilie 2013, Oradea
Studii: Institutul de Teatru Bucureşti, clasa prof.Nicolae Bălţăţeanu
Căsătorită cu regizorul Corneliu Zdrehuş,
au avut doi copii: Cristina, azi doctor în psihologie, cadru didactic
la Facultatea de Psihologie Oradea, şi Claudiu, medic la Cluj-Napoca. La
mulţi ani după moartea soţului, s-a recăsătorit cu general avocat
Virgil Nichi, având o căsnicie armonioasă.
A crescut într-o familie de intelectuali
înstăriţi, având o copilărie fericită la moşia desprinsă parcă din
scrierile lui Turgheniev, de la Orhei. De mică a avut ocazia să vadă
filme cu Shirley Temple şi să joace în mici scenete „puse în scenă” de
bunica ei, pe mica scenă improvizată în grădina casei.
A absolvit Liceul Teoretic din Dej, apoi a
urmat Institutul de Teatru, clasa Nicolae Bălţăţeanu. În anul III de
facultate s-a căsătorit cu colegul ei, Corneliu Zdrehuş, viitor regizor.
Mai rar ca o actriţă să debuteze într-un
teatru şi să rămână fidelă vreme de aproape patruzeci de ani. Recent,
la împlinirea vârstei de optzeci de ani, la festivitatea în cadrul
căreia i-au fost omagiate talentul, dăruirea, fidelitatea faţă de
instituţie, dragostea pentru scenă, actriţa a mărturisit, emoţionată, că
a iubit enorm profesia de actor, a respectat mereu scena şi a avut un
imens respect pentru regizor, pe care-l socoteşte principalul autor al
unui spectacol, „singurul în măsură să aibă o viziune integratoare
asupra spectacolului”. Dealtfel, soţul ei, regizorul Corneliu Zdrehuş, a
confirmat pe deplin aceste convingeri. Ea a jucat peste o sută de
roluri de mare sau mică întindere, Interpretate însă cu aceeaşi rigoare,
sensibilitate şi dăruire. De asemenea, actriţa a participat de multe
ori la spectacole de poezie, ea însăşi realizând, în stagiunea 1968/1969
un foarte frumos şi apreciat recital bilingv Baudelaire, însoţit de
muzica originală semnată de Gheorghe Vilan, şi îndrumată regizoral de
Szombati Gille Otto. Interpretând cu aceeaşi seriozitate şi
responsabilitate personaje episodice sau chiar figuraţie în spectacole
ca: „Amadeus” de Peter Shaffer, „O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale,
„Omul care…” de Horia Lovinescu, „Bomba zilei” de Ben Hecht şi Charles
McArthur, de pildă, actriţa a fost conştientă că e parte importantă
dintr-un tot, aşa că a oferit personajelor greutatea şi strălucirea
necesare. Actriţă din linia întâi a trupei orădene, Alla Tăutu a
interpretat, remarcabil, nu puţine personaje de mare importanţă din
dramaturgia românească şi universală, tragedii, drame, comedii, iată
câteva exemple: Hecuba (ţinută majestuoasă, tragică) – „Războiul Troiei
nu va avea loc” de Jean Giraudoux, Doamna (blândă, înţelegătoare) –
„Noapte albă” de Mircea Bradu, dar şi O săteancă în „Satul blestemat” a
aceluiaşi Mircea Bradu. A fost aplaudată şi în roluri de succes, ca:
Doamna Baker (cu aere de mamă supergrijulie) în „Numai fluturii sunt
liberi” de Leonard Gershe, Coana Sofica (vioaie, simpatică) în „Muşcata
din fereastră” de V.I.Popa, Madame Durand în „Floare de cactus” de
Barillet şi Grédy, şi Maria (caldă, tandră) în spectacolul „Apus de
soare” de B.St.Delavrancea. În tinereţe a jucat-o pe Miza, iar la
maturitate pe Dacia în spectacolul „Titanic vals” de Tudor Muşatescu. A
colaborat admirabil cu regizorul Sergiu Savin, sub bagheta căruia a
creat câteva roluri greu de uitat, ca de exemplu Lilla în „Dictatorul”
de Al.Kiriţescu, cu Szombati Gille Otto (Procuroarea în „Procesul Adam
şi Eva” de Rudi Strahl), cu Alexandru Colpacci (Stela în „Balconul” de
D.R.Popescu), cu Alexandru Darie („Zece hohote de râs” de Tudor
Popescu).
Într-un interviu, Alla Tăutu spunea frumos, că „actorii îmbătrânesc sufleteşte mai încet decât alţii”.
Dumnezeu sa o odihneasca!