vineri, 3 iunie 2022

AVRAM IANCU (1824 - 1872)

 


IANCU, Avram. Avocat. Conducătorul Revoluției de la 1848 din Transilvania și al Țării Moților. Erou al Națiunii Române[1].

         S-a născut în anul 1824 în Vidra de Sus. ”Luna şi ziua nu se știe, pentrucă nu e însemnată în matriculă”. A încetat din viață în 10 septembrie 1872 în Baia de Criș, județul Hunedoara.

”Tatăl său, Alexandru, şi mamă-sa, Maria Vila, numită şi Maria cea mică, fiindcă era o femeie mititică, erau fruntași în comună. El purtă cu vrednicie trei slujbe de-odată: cea de pădurar la erar sau de gornic, apoi cea de jude dominai şi de primar comunal. Alexandru Iancu eră un ţeran voinic, deștept şi cinstit, cu stare bună”.

”Avrămuţ… n’a învăţat »buchile« în şcoala din Vidra de jos, ci s’a dus la moșul său Ionuț Candrea din Neagra, unde a învăţat aşa de bine, încât la examen a pus pe toţi oamenii în uimire cu răspunsurile lui drăgălașe şi înțelepte. Încântați de aceste răspunsuri, câţiva fruntași l-au cinstit cu nişte galbini. Avrămuţ la început nu vrea să-i primiască; pe urmă, la stăruințele lor, i-a primit, dar i-a strecurat în buzunarul învățătorului său cu cuvintele: «Nu mi se cuvine mie, ci învățătorului meu această cinste!». Apoi a fost mutat de părinți la Poiana Vadului și Câmpeni, absolvind la vârsta de 13 ani. Gimnaziul l-a urmat începând cu anul 1837  la Zlatna, absolvind în anul 1841. Avram Iancu este înscris apoi, în anul 1841, în clasa superioară de umanități la Liceul Piariștilor din Cluj. Tot aici va absolvi şi cele două clase de filozofie. Din certificatele cursului de filozofie reiese că tânărul moţ s-a menţinut printre studenții buni la învăţătură. Începând cu anul 1844 a urmat Facultatea de Drept la Cluj, absolvită în anul 1846 cu cele mai strălucite atestate, precum ne spune chiar o gazetă ungurească («Magyarország és a nagyvilág» în numărul 1 din 1873)”.


În anul 1845 ”s’a dus la guvernul din Cluj să-i dea o slujbă fără plată… El a fost respins, pentrucă era dela ţară; adecă nu era nobil”. Apoi merge la Sibiu, pentru a se angaja într-o funcţie administrativă şi se înscrie practicant la tezaurariatul ţării. Se va convinge rapid că nu este bine privit într-un mediu în care românii nu erau acceptați, astfel că în scurt timp, de doar câteva săptămâni, va trebui să renunțe la planurile sale de a deveni slujbaș al statului în acest domeniu. Va putea să se angajeze doar ca şi cancelist la Tabla regească de la Târgu Mureş.

Revoluționarul Avram Iancu: În luna martie 1848, sosesc în Transilvania veştile despre revoluţia din Ungaria.  În 22 martie, canceliștii din Târgu Mureș (200 de tineri de toate naționalitățile) au adresat împăratului austriac un memoriu, obiectivul principal fiind ”unirea cu patria soră”, care, acoperit cu semnături, a fost prezentat în 24 martie primarului orașului Târgu Mureș. La mitingul tinerilor maghiari din 26 martie  au fost invitați și tinerii români dar aceștia nu au fost de acord în totalitate cu cererile maghiarilor, cerând ca ”să nu li se pretindă a fi toate numai ungurește…”, astfel că în 26 martie 1848, în casa în care locuia Avram Iancu la Târgu Mureș, a avut loc o întrunire a tinerilor români, pentru a-l asculta pe Nicolae Bârle care sosise de la Blaj, unde avusese loc o întrunire a intelectualilor români. Sfatul tinerilor a decis ca în duminica Tomii să țină o adunare națională la Blaj, cu scopul „de a se face pașii necesari în cauza națională”. Avram Iancu, însoţit de Alexandru Papiu-Ilarian, Samuil Poruţiu şi Florian Micaş, pornesc spre Blaj, unde ajung la 1 aprilie, şi participă la imediat la o consfătuire politică. De la Blaj, Avram Iancu a plecat în munți, la moții săi, unde a ajuns la 6 aprilie. În această dată s-a desfășurat adunarea românilor de la Câmpeni, iar în zilele următoare a luat parte la întrunirile convocate de Simion Balint și Ioan Buteanu. Au fost convocate întruniri ale poporului la Abrud, Câmpeni și Bistra, pentru a se dezbate punctele unui memoriu care urma să fie remis guvernului. După aceste întruniri, Iancu porneşte împreună cu popa Balint prin satele situate mai sus de Câmpeni, pentru a informa populaţia şi a o convinge de necesitatea acţiunii politice. Cu sprijinul preotului Balint, şi al propriului talent oratoric, Iancu va obţine în curând susţinerea populaţiei din munţi, care îi acordă încredere totală. Din acest moment, datorită influenței pe care şi-o câștigă asupra populaţiei din munţi, Avram Iancu intră în atenţia autorităţilor, fiind considerat un agitator periculos. Pentru a-l scoate din mijlocul oamenilor pe care îi influenţa, autorităţile, cu sprijinul președintelui Curții de apel, îl invită pe Avram Iancu la Târgu Mureş, cu intenția secretă de a-l aresta. Iancu a plecat imediat la Târgu Mureş, însă nu a fost arestat, întorcându-se foarte repede în munţi. După câteva zile a fost arestat prietenul său, Florian Micaş. După călătoria la Târgu Mureș a făcut un scurt popas la Blaj, unde a stat de vorbă cu fruntaşii românilor. După această nouă întâlnire de la Blaj, cererile fruntașilor români din munţi vor fi din ce în ce mai vehemente, cerând ștergerea de îndată a iobăgiei, reprezentarea românilor în dieta ţării, proporțional cu numărul lor, şi recunoaşterea naţiunii române ca națiune politică, printr-o adunare naţională.

Deși guvernatorul Transilvaniei, contele Teleki, ”a izbutit să amâne adunarea mare a Românilor pe ziua de 3/15 Maiu 1848… la 30 aprilie, la Dumineca Tomei, nu-i fu cu putință a opri masele cari inundară Blajul, cu toate că încă delà 25 Aprilie se proclamase stare de asediu în toată ţara”. Adunarea de la Blaj din Duminica Tomii, din 30 aprilie 1848, a avut loc într-o atmosferă încărcată. Cu toate piedicile puse de guvern, mari mase de ţărani au participat la această adunare. Avram Iancu, însoţit de Ioan Buteanu şi de 2.000 moţi, sosește la adunare în jurul orei zece dimineața. Fruntaşii românilor încep să formuleze revendicările româneşti, cerând desființarea iobăgiei, eliberarea lui Florian Micaş, arestat pe motive politice la Cluj, şi anunţă că prezenţa comisarilor guvernului şi a armatei nu îi intimidează şi că sunt hotărâți să îşi câștige drepturile solicitate. Consfătuirea a fost prezidată de Simion Bărnuţiu, care sosise la Blaj în după amiaza zilei de 30 aprilie. Reprezentanții guvernului, care doreau să ia cuvântul pentru a citi ordinul de dizolvare a adunării, nu au mai putut lua cuvântul, ba mai mult, au fost nevoiți să elibereze lui Iancu, Buteanu şi Papiu-Ilarian certificate de bună purtare, pentru că întrunirea a decurs civilizat şi fără violențe. În 1 mai 1848 numeroasa ceată a moților s-a întors acasă, condusă de Avram Iancu. În munți, Iancu a început să mobilizeze românii pentru participarea la a doua Adunare Națională de la Blaj, programată pentru 3/15 mai 1848. Moții nu au mai așteptat deciziile politice ale austriecilor sau maghiarilor, ei încetând din proprie inițiativă să se mai considere iobagi. Au refuzat să mai presteze slujbe iobăgești și să mai plătească taxele urbariale.

La Marea Adunare Națională de la Blaj din 3/15 mai 1848, prezidată de episcopii Lemeni și Șaguna, ”Iancu veni cu zece mii de Moţi bine disciplinați”. Iancu a luat parte la toate discuțiile, iar moții săi au asigurat paza și ordinea adunării, la care au participat zeci de mii de țărani români, precum și revoluționari moldoveni și munteni. De asemenea, Iancu a vorbit românilor, expunându-le și explicându-le revendicările națiunii române din Transilvania. La această adunare s-a decis trimiterea a două delegații românești, una la Viena, pentru a prezenta împăratului doleanțele românilor, iar alta la Cluj, pentru a le prezenta Dietei Transilvaniei.

Starea lor de spirit neconvenind autorităților maghiare, șpanul Lazar a fost trimis la 5 mai 1848 la Vidra de Sus, pentru a vorbi românilor. Fiind o zi de duminică, oamenii erau la biserică. Șpanul a încercat să le vorbească, dar a fost întrerupt de moți. Aflând că li s-a citit românilor o proclamație, a cerut-o și aceasta i s-a dat și citit de către Alexandru Iancu, tatăl lui Avram. În încheiere, Avram Iancu a adăugat de la sine: „Românii nu vor cerși libertatea de la unguri, ei sunt destul de tari ca să și-o stoarcă prin luptă.”

Delegaţia trimisă la dieta din Cluj se va întoarce curând cu un rezultat dezamăgitor; în 29 mai 1848, dieta din Cluj, alcătuită majoritar din nobili de origine maghiară, a decretat unirea Transilvaniei cu Ungaria, fără a lua măcar în seamă memoriul înaintat de români. Nici o altă intervenţie ulterioară, făcută de diverși fruntași români, nu va reuși să schimbe atitudinea autorităţilor, maghiare de această dată. Guvernul de la Cluj decretează în aceste condiţii dizolvarea comitetului naţional român de la Sibiu, amenințând cu aspre pedepse pe cei care ar îndrăzni să se mai întrunească de acum încolo. În aceste zile va avea loc masacrul de la Mihalț, când trupele de grăniceri secui deschid focul asupra iobagilor români, care ocupaseră cu forţa o bucată din moşia nobilului local. A fost momentul în care Avram Iancu decide să plece din nou în munţii săi şi să adune moţii, pentru a răzbuna victimele române de la Mihalț. Cu greu reuşesc Simion Bărnuţiu şi George Bariţiu să îl convingă pe Iancu să nu ia această măsură.

În 19 iunie se răspândește în Ţara Moţilor zvonul că pe drumul dinspre Albac înaintează secui înarmați, astfel că Avram Iancu porunceşte ca moţii să se înarmeze, pentru a se apăra. A doua zi Iancu ordonă concentrarea combatanților şi pe 21 iunie porneşte spre Câmpeni cu moţii săi înarmați. Pe drum, zvonurile neconfirmându-se, cetele se opresc.

În 23 iunie 1848 se aflau în munţi 200 soldaţi imperiali şi 300 de secui, care sprijineau desfăşurarea Anchetei Kozma. Fruntaşii români sunt convocați în faţa unei comisii, dar când se prezintă de bună voie în faţa ei, sunt arestaţi. Sunt astfel întemnițați Teodor Teoc, Ioan Dandea, Ioan Corcheş, Ioan Patiţia şi alţii. Nicolae Corcheş a reuşit să fugă, iar Avram Iancu a refuzat să se prezinte. În septembrie 1848 are loc o nouă adunare naţională la Blaj. Axente Sever a profitat de tulburarea produsă de mulţimea de români din zona Sibiului, care la finele lunii august a eliberat deţinuţii politici români. Pe acest fond, el a strâns o trupă de 500 tineri, i-a înarmat şi a pornit spre Blaj. Trupa a sporit pe drum cu mulţi alţi recruți, astfel că trupa inițială de 500 oameni sosește la Blaj pe data de 14 septembrie cu un efectiv de 2.000 combatanți. În termen de opt zile la Blaj s-au adunat 60.000 români pe Câmpia Libertății, pentru a treia adunare naţională. În dimineața de 21 septembrie ajunge la Blaj şi Avram Iancu, în fruntea a 6.000 moţi înarmați. Comisarul maghiar Vay a încercat să mituiască pe Ion Buteanu, Axente Sever şi Iovian Brad pentru a împrăștia pe români. A fost tratat cu un refuz ferm de către aceştia. Comisarul a rămas impresionat până la adânci bătrâneți, după cum singur relatează, de privirea amenințătoare a lui Avram Iancu, care s-a pronunțat la această adunare naţională în favoarea apărării cu orice preț a pretențiilor româneşti. A treia adunare naţională de la Blaj a confirmat cererile formulate de români la adunarea din 3-5 mai 1848, ţinută tot la Blaj, cerând în plus formarea unei gărzi naţionale româneşti înarmate, similară cu garda naţională maghiară care fusese deja constituită şi înarmată de către guvernul austriac. Procesul verbal al adunării a fost semnat şi de Avram Iancu. În 30 septembrie, Iancu pleacă cu moţii săi înapoi în munţi.

Proclamația lui Kossuth din 10 octombrie  ”către poporul valah”, prin care cerea acestora ca în opt zile să a declanșat o reacție puternică între români - în loc să depună armele, românii trec la dezarmarea maghiarilor, folosindu-se de un ordin al comandamentului militar austriac. Țăranii cer ca nobilii maghiari să predea armele, iar când aceştia nu o fac, au loc incidente sângeroase. Gărzile maghiare din mai multe orașe din Transilvania sunt dezarmate prin luptă, lăsând în urmă zeci de morţi şi răniţi din ambele tabere.

Între 22-24 octombrie 1848 are loc măcelul de la Zlatna, provocat de administratorul Nemegyei. Românii conduşi de Petru Dobra au cerut gărzii maghiare din oraş să se predea. Administratorul a pretins că o va face, dar a ordonat prin surprindere foc asupra românilor. Câţiva români au căzut ucişi, restul au fugit, doar pentru a se reorganiza şi a năvăli asupra oraşului. A urmat masacrarea maghiarilor surprinşi în oraş şi care fugeau din acesta. Masacrul a încetat numai când Avram Iancu a aflat de cele ce se întâmplă şi a trimis proprii combatanţi la Zlatna pentru a stăvili furia românilor de acolo. La 26 octombrie el a mers personal la Zlatna şi a luat sub protecţia sa personală pe maghiarii supravieţuitori, pe care i-a trimis la Abrud spre a fi în siguranţă. Inamicii lui Iancu au încercat să îl facă răspunzător de acest masacru, nereuşind însă nimic. Legiunea din zona Zlatna nu era în subordinea lui Iancu, iar el încă nu devenise comandant-şef al miliţiilor româneşti.

La 19 octombrie secuii pornesc ofensiva pe mai multe direcţii. În unele lupte reuşesc să învingă armata imperială, inferioară numeric, şi să împrăştie miliţiile româneşti, inferioare ca dotare. Simultan cu operaţiunile secuilor, comandamentul austriac a convocat la Alba Iulia toţi comandanţii români de legiuni de la nord-vest de Sibiu, pentru a le comunica planul de operaţii imperial, pentru o ofensivă pe direcţia Cluj. În 6 noiembrie soseşte în zona de operaţii legiunea din Hunedoara, 4.000 combatanţi conduşi de prefectul Solomon şi Legiunea din Sebeş, 8.000 lăncieri conduşi de prefectul Marţian Popovici. În această vreme Avram Iancu aşteaptă la Teiuş cu 4.000 de moţi şi locuitori din zona Alba Iulia. În total se vor aduna până la urmă 25.000 lăncieri pe malul drept al Mureşului. Pe malul stâng opera Axente Sever cu oamenii săi. ”În 8 Noemvrie ele steteau deja în faţa Aiudului. În aceeaş zi, faimoasa gardă ungurească fugi din oraş şi o deputaţiune se prezentă în tabăra românească pentru a anunţa capitularea şi a cere scut. Căpitanul Gratze în scrisoarea din 11 Noemvrie adresată către generalul Puchner spune : „Deşi eram singur în fruntea celor 20000 Români, aprinşi până în extrem prin nenumărate tentative, totuş am îndrăznit, în înţelegere cu distinsul şi cavalerescul prefect Domnul lancu, să mulcomesc mulţimea şi să fixez capitularea oraşului Aiud“. In 10 Noemvrie, Aiudul fu ocupat.În 20 noiembrie căpitanul austriac Gratze începe cu maghiarii negocierile de predare a oraşului Turda. Populaţia maghiară, îngrozită de prezenţa legiunilor de lăncieri români, cer ca aceştia să nu fie lăsaţi să intre în oraş, ceea ce s-a şi întâmplat. Avram Iancu şi-a ţinut oamenii în tabăra aşezată pe malul drept al Arieşului şi nici o pagubă nu s-a produs populaţiei civile a oraşului. În acest timp, oraşul Cluj fusese ocupat de trupele imperiale conduse de vicecolonelul Urban şi generalul Wardener. Avram Iancu e invitat la Cluj de generalul Wardener, care îi dă misiunea de a însoţi cu lăncierii săi înaintarea trupelor imperiale spre Huedin şi Ciucea. Pentru a îndeplini acest ordin, Iancu revine prin Turda la Câmpeni şi la 29 noiembrie e gata de marș, cu o trupă ce număra 1.500 moţi, dintre care 250 aveau puşti, iar restul lănci. La 4 decembrie a sosit în satul Săcuieni, având ataşat şi un ofiţer austriac, pe căpitanul Francisc Ivanovici, care se va remarca mai mult prin inactivitate în cursul anilor revoluţiei şi prin stânjenirea mișcărilor lăncierilor români. Planul de luptă prevedea un atac al moţilor, prevăzut pentru noaptea de 6/7 decembrie 1848, asupra avanposturilor maghiare din zona Poieni. Moţii urmau să fie sprijiniți de trupe imperiale, dar un mic grup de lăncieri au dat peste un detașament maghiar care umbla în sate după rechiziții de furaj şi alimente. Acest grup a atacat trupa maghiară, distrugând-o aproape în totalitate, dar supraviețuitorii care au reuşit să scape au dat alarma în tabăra ungară, astfel că atacul de noapte nu a mai putut fi dat. Căpitanul Ivanovici a insistat ca atacul să fie dat, ceea ce s-a şi întâmplat, iar după o luptă de cca 3 ore, imperialii şi românii au fost siliți să se retragă. Prin aceasta, drumul trupelor maghiare spre Huedin era deschis. Iancu a fost nevoit să se retragă din faţa trupelor maghiare, iar la 10 decembrie a anunţat comandamentul austriac că trebuie să îşi lase acasă lăncierii, din cauza lipsei de alimente şi a hainelor groase de iarnă. El a trimis alţi lăncieri în ajutorul austriecilor, care au sosit, în număr de 1.500 lăncieri şi 70 vânători, la 19 decembrie 1848. Încă din 23 decembrie 1848 Iancu a cerut generalului austriac Puchner să asigure cu alimente Munţii Apuseni, în vederea unei rezistențe prelungite în caz de atac maghiar. Nu se știe cum s-a încheiat acest demers. Iancu a mai cerut şi arme şi muniție, pentru care i s-a cerut să se adreseze cetăţii Alba Iulia, însă cantitățile primite de români vor fi derizorii. Iancu s-a întors la Câmpeni, continuând pregătirile pentru rezistenţă. Detașamentul condus de Iosif Moga, care însoţea trupele imperiale în defileul Ciucea, a fost distrus şi împrăștiat de unguri şi pe forțele lui nu s-a mai putut conta. ”Avram Iancu fără de-a aștepta vreo instrucţie delà imperiali, luă singur măsurile de apărare în contra invaziei ungureşti, El făcu din munţii săi o cetate nebiruită, în care Românii rezistară victorios până la capătul războiului civil. Spre scopul acesta închise imediat intrarea în Munţii Apuseni. Drumurile dinspre Aiud şi Teiuș le păzea prefectul Simeon Prodan Probu, iar Arieşul şi valea Ierii fură date în grija lui Popa Balint. Posturi mâi mici erau aşezate la Albac, Mărişel şi către Someşul Rece, unde locuitorii avură toata iarna hărţueli. Către apus se fixă cu tabăra sa prefectul Ioan Buteanu, pentru a pune stavilă înaintării duşmanului diuspre Zărand”. La 1/14 februarie 1849 are loc prima luptă de la Mărişel, câştigată de români. La 2/15 februarie are loc un atac asupra satului Călăţele, respins de români, iar la 12 martie are loc a doua luptă de la Mărişel, soldată cu victoria românilor. Practic, din acest moment trupele maghiare vor încerca în mod repetat să străpungă apărarea românească din munţi, prin atacuri pornite din toate direcţiile. Luptele aveau loc foarte des, având loc în cele mai diferite zone, în funcţie de direcţia din care atacau trupele maghiare: dinspre Zarand, Huedin, Turda, Aiud etc. În luna aprilie 1849 este trimis de către Kossuth în munţi deputatul maghiar de origine română Ioan Dragoş, cu misiunea de a obţine de la Iancu încetarea ostilităţilor şi predarea armelor. După tratative care au durat câteva zile, la începutul lunii mai 1849, încă nu se ajunsese la un rezultat concret, în afară de un armistiţiu convenit pe durata discuţiilor. În acest moment, se pare că independent de misiunea lui Dragoş, maiorul maghiar Hatvani intră în Abrud cu trupele sale, încălcând termenii armistiţiului. Are loc prima bătălie de la Abrud, soldată cu distrugerea totală a forţelor maghiare. Abia scăpat cu viaţă din bătălia de la Abrud, maiorul Hatvani se va întoarce după două săptămâni cu forţe noi, pentru a se răzbuna. Va avea loc Bătălia de la Abrud (18 mai 1849) a doua bătălie de la Abrud, având ca rezultat înfrângerea gravă a trupelor maghiare, din care au scăpat cu viaţă foarte puţini combatanţi. Hotărâţi să distrugă definitiv forţele române din munţi, în luna iunie 1849 maghiarii au lansat un nou atac, şi mai puternic, asupra Abrudului. A rezultat a treia bătălie de la Abrud, armata maghiară fiind din nou înfrântă, rămăşiţele ei fiind silite să se retragă. După aceste atacuri fără rezultat, efortul maghiarilor de a străpunge apărarea românească din munţi s-a schimbat în altă direcţie. Un atac puternic a fost lansat dinspre nord, din direcţia Huedin, în luna iulie 1849. A rezultat grava înfrângere a maghiarilor în bătălia de la Fântânele, acesta fiind ultimul atac de amploare al trupelor maghiare asupra românilor din munţi. În luna august revoluţia maghiară este înfrântă de armatele combinate austro-ruseşti, luând sfârşit războiul civil din Transilvania.

După revoluţie începe prigoana autorităţilor austriece împotriva lui Iancu, care este urmărit pentru a fi anchetat, deşi luptase de partea austriecilor. În 15 decembrie 1849 este arestat în Hălmagiu, în zi de târg, dar este eliberat urgent datorită presiunii populaţiei româneşti aflate în comună şi care ameninţă garda austriacă cu masacrul. În februarie 1850 Avram Iancu pleacă spre Viena pentru o audienţă la împăratul Francisc Iosef. Acesta îi primeşte pe români cu mare respect. Cu toate acestea, Avram Iancu va refuza decoraţiile imperiale pe motiv că el a luptat pentru drepturile poporului român, nu pentru medalii şi nu acceptă să fie decorat. Câteva zile mai târziu este chemat la poliţia din Viena şi i se sugerează să primească medaliile imperiale. Refuzând din nou, Avram Iancu este expulzat din capitala austriacă. Un alt episod:

Românii făcură mari pregătiri pentruca să primească în vara anului 1852 pe tânărul împărat Francisc Iosif în aşa chip, ca suveranul să se convingă despre devotamentul lor. Bărnuţiu şi Maiorescu instruira pe cei mai de seamă fruntaşi ce să ceară delà monarh cu această ocazie. Avram Iancu se prezentă la Schwarzenberg, care era în Deva, cu o delegaţie de popor, cerând să intervină, ca împăratul să viziteze şi Munţii Apuseni. Dorinţa-i fu împlinită şi împăratul venind din Bănat în Ardeal trecu delà Deva peste Mureş la Brad, Baia de Criş până la Hălmaj cu trăsura, iar delà poala muntelui Găina -călare pe la Vidra de jos şi de sus, pe dinaintea casei lui Iancu, şi s ’a oprit către seară în Câmpeni, în 21 Iulie 1852. Avram Iancu nu s’a prezentat în faţa împăratului. Ei stăruise ca monarhul să vină în munţi, pregătirile au fost executate cu îngrijirea, cu cheltuiala şi oboseala lui. La poalele munteiui Găina, unde trebuia neapărat să fie prezent, se retrage, dar îl aşteaptă în Câmpeni printre privitori, cum a făcut şi la Cluj unde a condus 120 de călăreţi. Seara târziu, s’a prezentat Iancu la cartierul împăratului, cerând să fie primit în audienţă. Adjutantul general Grüne însă nu-l anunţă, sub cuvânt că monarhul obosit s’a culcat, ci îl învită să se prezinte a doua zi, des de dimineaţă. Dar Iancu nu se mai prezentă. Fără îndoială, că în toată atitudinea lui trebue să constatăm o lipsă de logică, o inconsecvenţă ciudată, care era simptomul prevestitor al unei boale crude”.                           


Bolnav, cu mintea tulbure, umilit de stăpânire, Iancu a cutreierat Țara Moților douăzeci de ani. Așa cum descrie Silviu Dragomir: ” Eu nu-s Iancu, eu sunt numai umbra lai Iancu, Iancu e mort“ zicea, de câte ori îl agrăia vre-un prietin cunoscut. Şi astfel se strecura timpul încet. Craiul Munţilor nu mai depăna povestea neamului său. În dimineaţa de 10 Septemvrie 1872, el se stinse în Baia de Criş, unde petrecea mai cu plăcere. La înmormântarea care avu loc în 13 Septemvrie, luă parte o imensă mulţime. Treizeci de preoţi, în frunte cu protopopul Mihelţieanu, prohodiră pe mortul neamului românesc şi îl petrecură până sub uriaşul gorun al lui Horia, unde fu aşezat pentru odihna de veci”.

Avram Iancu și Țara Beiușului

În călătoriile sale spre Curtea Vieneză și-a ales ca loc de popas satul Sârbești. Aici era întotdeauna oaspete binevenit al familiei Hundra, ai cărei descendenti au fost în linie familială Cula și Ioanea Șendriții și fiul acestuia din urmă, Blagu. Această familie își are casa pe pănta unde începe Dealul Piului, despărțit de pădure și ulița Bobolocului prin pârâiașul ce vine dinspre Igreliște. Iancu cobora de pe creasta Bihorului pe poteca cea mai piezișă la Băița. De aici părăsea drumul scurt Băița-Fânațe, Câmpani, Lunca și trecea prin pădurile de la Băița și Fânațe în pădurea Corbea (Corbeasca, pădure deasă și greu de străbătut a sârbeștenilor). Ajungea astfel la Șucani, grup de dealuri cu case răsfirate, și, de aici, în sat la Sârbești De aici își continua drumul - spuneau cei bătrâni - fie prin Codru Moma - Moneasa - Arad, fie prin păduri spre Beiuș” (Nica, Melente, Sârbești. File de monografie, Editura Viața Arădeană, 2002, p. 111).

Avram Iancu a trecut de mai multe ori prin Beiuș, în vremea pribegiei sale și obișnuia să rămână peste noapte la casa de la nr. 21 de pe Ulița Burgundia Mică, unde se odihnea pe cuptor. ” În 3 februarie 1850 Avram Iancu pornește astfel spre Viena. Este întâiul său drum în afara granițelor Transilvaniei, iar călătoria o urmăresc toți cu bucurie și speranță. O urmăresc, firește, și autoritățile. Plecând, pe la amiază, din Vidra de Sus, ajung, înspre seară, la Hălmagiu. Peste două zile, în Beiuș, sunt întâmpinați de intelectualii români din oraș și de mult popor”. 



La împlinirea a 155 de ani de la trecerea lui Avram Iancu prin Beiuș, în 5 februarie 2005, la inițiativa unui grup de beiușeni (Prof. Gheorghe David, Viorel Ianc, lt. col. r. Simion Suciu ș.a.), la Cercul Militar Beiuș a luat ființă Filiala Beiuș a Societății Cultural Patriotice ”Avram Iancu”, din 2010 Asociația ”Avram Iancu”.

În memoria trecerii sale prin Beiuș, Asociația ”Avram Iancu” a dezvelit în 6 februarie 2006 o placă comemorativă cu textul: ”Pe cuptorul de copt pâine din această veche casă și-a găsit odihna în dese rânduri Avram Iancu, cu ocazia drumurilor sale printre românii crișeni”.  În 30 septembrie 2010, aceeași asociație a dezvelit, în centrul Beiușului, bustul lui Avram Iancu.

 

TESTAMENTUL LUI AVRAM IANCU

”Ultima mea voință: Unicul dor al vieţii mele e, să-mi văd națiunea mea fericită, pentru care după puteri am şi lucrat până acuma, durere, fără mult succes, ba tocmai acuma cu întristare văd, că speranțele mele şi jertfa adusă se prefac în nimica. Nu știu câte zile mai pot avea: Un fel de presimțire pare că mi-ar spune, că viitorul este nesigur. Voesc dară şi hotărât dispun, ca după moartea mea, toată averea mea mișcătoare şi nemișcătoare să treacă în folosul Naţiunii, pentru ajutor la înfiinţarea unei academii de drepturi, tare crezând, că luptătorii cu arma legii vor putea scoate drepturile naţiunii.

Câmpeni, 20 Dec. 1852. Avram Iancu, advocat şi prefect emerit”

Referințe: - Dragomir, Silviu, Avram Iancu, Institutul de Arte Grafice România Nouă, București, 1924, p. 3-133; - Dudaș, Florian, Avram Iancu în tradiția românilor, Editura de Vest, Timișoara 1998, p. 162; - Georgescu, Ioan, Avram Iancu, Nr, 105-106 a Bibliotecii ASTRA, Editura Asociațiunii, Sibiiu, 1922, p. 10-80; - Șterca Șuluțiu, Iosif, Avram Iancu, în: Transilvania”, an XXVIII, nr. V-VI, Sibiiu 1897,  p. 83-116; - „Unirea”, Anul XXXIV, Nr. 35, Blaj, 30 August 1924. p. 2.  (S. S.)

 



[1] Legea nr. 230/2016 pentru declararea lui Avram Iancu "Erou al Națiunii Române": ”Pentru cinstirea memoriei lui Avram Iancu (1824-1872), considerat cel mai mare erou național al românilor din Transilvania, cu merite excepționale în afirmarea identității și a drepturilor naționale pe teritoriul strămoșesc, fostul conducător al revoluției române din 1848-1849 din Transilvania este declarat "Erou al Națiunii Române".