marți, 2 august 2022

LA MULȚI ANI, comandor POPA ALEXANDRU!

 


POPA, Alexandru****.  Pilot. Comandor (r). S-a născut la 2 august 1953 în comuna Lazuri de Beiuș, într-o familie cu patru copii, un băiat, mezinul, și trei fete, fiind cunoscut în sat cu numele de Sandru Fani lui Lupuţ, fiul lui Ştefan-Fane şi Floare Popa.

Primii ani din viaţă, şcoala primară şi şcoala generală le-a urmat în comuna natală. În clasa a VIII a, datorită lipsei banilor, părinții hotărâseră să-l dea la școala profesională.

În luna septembrie 1968 a plecat la Breaza, să urmeze liceul militar, pe care l-a absolvit în anul 1972. După absolvirea liceului a urmat Școala Militară de Ofițeri Activi de Aviație Bobocu, la 23 August 1975 a fost înaintat la gradul de locotenent și repartizat la Unitatea de Aviație Sibiu, ca pilot de elicopter. În anul 1977 se căsătorește cu Marioara Horj din Țigăneștii de Beiuș. În perioada 1985-1987 a urmat cursurile Academiei de Înalte Studii Militare din Bucureşti, obţinând „Diploma de licenţă în ştiinţe militare, specialitatea Aviație”, iar în anul 1998 a absolvit Cursul Postuniversar de Aviaţie. Este pilot clasa I-a, brevetat ca instructor de zbor pe elicopter, ziua şi noaptea, în condiţii meteorologice normale şi grele şi a executat peste 20.000 de aterizări în toate zonele ţării, pe toate formele de relief: mare, deltă, şes, dealuri, munţi, pe aeroporturi, pe aerodromuri, precum şi în locuri amenajate şi neamenajate.

Pilotul președintelui:

În anul 1980 este selecționat ca pilot de elicopter în Flotila Aeriană Prezidențială. ”Prima misiune cu preşedintele României, Nicolae Ceauşescu, am fost planificat să o execut în 26 aprilie 1981, ziua Sfintelor Paști… Şi dacă primul zbor cu Nicolae Ceauşescu l-am executat de Sfintele Paști, Ziua Învierii Domnului Iisus Hristos, ultimul zbor, cu trupurile inerte al lui şi al soției lui la bord, a fost la Sfintele Sărbători de Crăciun, 1989, Ziua Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos. Între cele două sărbători creştineşti elicele  elicopterului au vânturat aerul tare al istoriei... În decembrie 1989, eram comandant de escadrilă de elicoptere la unitatea de aviație de la Boteni. În seara zilei de 17 decembrie 1989, (era o zi de duminică), mă găseam acasă împreună cu un bun prieten, comandant al unui regiment de aviație şi cu un cumnat de-al meu, care, având în vedere că se apropiau Sfintele Sărbători de Crăciun, ne adusese bunătăți binșene - preparate de porc şi pălincă. Atunci, chiar dacă magazinele erau goale, mesele din casele noastre erau pline, acum magazinele sunt pline, iar mesele multor români sunt goale. În ziua de 24 decembrie 1989, după decolare, am primit de la comandantul aviaţiei militare care preluase personal conducerea tuturor acţiunilor de luptă în zbor, misiunea de a executa cercetare din aer în zonele Televiziunea Română şi stadionul Ghencea, unde se presupunea că sunt terorişti care execută foc împotriva revoluţionarilor. La Televiziune era furnicar de mulţime, părea că toţi bucureştenii ieşiseră în stradă, convinşi că vor obţine libertate şi condiţii mai bune de trai. Unii s-au dus din curiozitate şi au plătit cu viaţa sau au rămas mutilaţi pe viaţă… Ştiu şi familii care atunci urlau pentru schimbare: “Jos Ceauşescu!”, “Moarte tiranilor”, “Ceauşescu Anul Nou/ Îl va face în cavou!”, “La al XV-lea Congres Patru ani de la deces!”, iar acum vorbesc în alţi termeni despre acea perioadă

Revenind la acea misiune, în timpul zborului am auzit răpăit infernal de tablă ciuruită. Eram atacaţi de la sol cu foc de mitralieră. Instinctiv, am executat manevre de viteză, de înălţime şi direcţie, după care am raportat, prin staţia radio, conducătorului de zbor cele întâmplate.  Aparatele de la bord indicau parametri normali, semn că elementele vitale nu erau lovite, aşa că am acceptat ca întoarcerea spre aerodrom s-o facem pe deasupra stadionului “Steaua” de unde trebuia să culegem date privind eventualele cuiburi de terorişti existente acolo…  În dimineața acelei zile de Crăciun 1989 primim misiunea să ne deplasăm cu două elicoptere pe stadionul Ghencea, cu câte patru parașutiști înarmați în fiecare elicopter. Am rămas uluit, când am aflat că vom fi însoțiți de parașutiști. Până atunci executaserăm doar misiuni independente…

Ni s-a precizat să aterizăm în spatele tabelei electronice de marcaj a stadionului de fotbal al echipei “Steaua”, în perimetrul unui teren de atletism înconjurat cu taluzuri de pământ. După vreo treizeci de minute încordate de așteptare, văd cum vin spre noi un TAB (transportor autoamfibiu blindat) cu drapel tricolor, trei autoturisme ARO argintii, ca într-o suită prezidențială. Din TAB şi autoturismele de teren ARO au coborât: generalul Victor Atanasie Stănculescu pe care-l cunoșteam, un individ bărbos pe care-l credeam popă (după aceea am aflat că era Gelu Voican Voiculescu) şi Virgil Măgureanu. În spatele lor era un grup de ofiţeri de justiție, un doctor militar şi câţiva civili. Înainte de a-i îmbarca în elicopter, ni s-a spus că vom zbura la Mănești, o localitate lângă Ploiești, după care vom merge spre Târgovişte. Stănculescu ne-a precizat să aterizăm în curtea cazărmii din Târgovişte, vizavi de gară. Deasupra oraşului, generalul a scos pe uşa o eșarfă galbenă, în semn de recunoaştere, pentru ca artileria  antiaeriana să nu deschidă foc asupra noastră. După ce am aterizat, iar pasagerii au coborât din elicopter, a venit la mine un căpitan din acea unitate şi mi-a zis: “Bine că aţi venit să-i duceți de aici!” Pe cine să ducem? am întrebat eu mirat. “Cum pe cine? Pe soţii Ceauşescu!” mi-a răspuns ofiţerul.

După câteva minute, a apărut un TAB lângă clădire şi din el au coborât Nicolae şi Elena Ceauşescu, care arătau foarte schimbați şi îmbătrâniți, faţă de cum erau atunci când zburam cu ei în diferite misiuni: vizite în orașe din ţară, unde la aterizare şi decolare, stadioanele erau pline de persoane de toate vârstele, care strigau lozincile bine-cunoscute, sau la vânătoare. După procesul, care a durat aproximativ o oră şi 45 minute, am văzut când a ieșit din clădire Nicolae Ceauşescu, iar în urma lui, Elena Ceauşescu, legați cu mâinile la spate şi încadrați, fiecare, de câte doi subofițeri parașutiști înarmați. Eu eram la 25 de metri de acel imobil, lângă elicopter şi am auzit cum Ceauşescu a început să strige: “Trăiască România Socialistă! - Trăiască România liberă şi independentă! - Moarte trădătorilor!”, în timp ce erau duşi spre locul execuției, acesta fiind latura mică a acelei clădiri în formă de L. Se auzea şi vocea Elenei Ceauşescu, dar nu am înţeles ce spunea, fiind acoperită de glasul soțului ei. Am văzut cum subofițerii care-i încadrau i-au pus cu spatele la zid, s-au retras la 3-5 metri şi au început să tragă în ei, fără niciun ordin, cu pistolul mitralieră pus pe foc automat. Acum, la atâția ani distanta de acele momente, nu știu câți guvernanți şi politicieni, ajunşi după 1989 pe diferite trepte ale puterii, dacă ipotetic ar fi duşi la moarte pentru felul cum au condus ţara, ar avea puterea să strige, în faţa puștilor îndreptate spre ei, lozinci pentru România!? Numai pentru demnitatea cu care s-au dus la moarte, dacă cei care au tras n-au fost înduplecați,  poate țevile armelor din mâinile lor ar fi trebuit să se transforme în tulpini şi din gurile lor de foc să iasă flori în loc de gloanțe mortale. Poate că posteritatea purificată de patimile amarnice de acum, va găsi alte măsuri de apreciere pentru fostul preşedinte al României, Nicolae Ceauşescu. L-am văzut atunci cum a căzut pe spate cu genunchii îndoiți, iar ea într-o parte. Imediat acel loc s-a înroșit de sângele care curgea din ei. După ce s-au oprit împușcăturile, doctorul militar pe care-l dusesem tot noi, a constatat moartea lor, apoi, militari în termen i-au învelit pe fiecare în câte o foaie de cort şi i-au urcat în elicopter... La Bucureşti am aterizat tot pe locul de unde decolasem de dimineață.

         După 1989: “Din vara anului 1990, mi-am desfăşurat activitatea, ca pilot, la Unitatea Speciala de Aviaţie a Ministerului Afacerilor Interne. Aici, am executat misiuni de transport VIP, transport persoane şi materiale, supravegherea circulației rutiere deasupra șoselelor, inclusiv pe ruta Bucureşti-Sibiu-Ştei-Sudrigiu-Lazuri de Beiuş-Drăgănești-Beiuş-Oradea, misiuni de cercetare observare deasupra Mării Negre, a litoralului românesc, Dunării, Deltei, la parade militare organizate de Ziua Naţională, zboruri demonstrative în faţa delegațiilor străine şi a persoanelor oficiale, zboruri de agrement (în care am transportat şi persoane din satele comunei Lazuri de Beiuş), umanitare, SMURD, precum şi intervenții la calamități naturale, în special la inundațiile din Oltenia, Banat şi Moldova, unde am participat la salvarea de vieţi omeneşti şi transport alimente persoanelor aflate în zonele sinistrate. Am zburat deasupra tuturor județelor României, precum şi în alte ţări cum ar fi: Ungaria, Polonia, Ucraina, Rusia, Lituania, Letonia, Estonia, Austria, Elveţia.”

În anul 2006 a fost numit comandant al Unității Speciale de Aviaţie a Ministerului Afacerilor  Interne, funcție de general. În noiembrie 2008, a trecut în rezervă de la Unitatea Specială de Aviaţie a Ministerului Afacerilor  Interne, unde ocupa funcţia de pe funcţia de locţiitor al inspectorului general.  

Ultimul zbor:Când am executat ultimul zbor, mă așteptau reporteri de la televiziunile naţionale: Naţional TV, TVR-1, PROTV, Antena1şi Realitatea şi-n faţa lor am rostit câteva cuvinte care nu s-au ridicat la înălţimea momentului, dar piloții știu să vorbească mai bine la manșă şi la paloniere, însă cu lacrimi în ochi, am sărutat elicopterul, ca pe o fiinţă vie... Viaţa mea s-a prelungit în eternitate cu miile de ore de zbor petrecute în văzduhurile cerului unde auzeam numai zgomotul motoarelor lui şi vedeam imagini incredibile, imposibil de observat în alt mod… aşa trăisem şi eu cu elicopterul meu, într-o legătură extraordinară. Nu m-a trădat niciodată, dar nici eu pe el. A fost alături de durerea mea, de destinul meu, iar la întâlnirea cu gloanțele ucigașe, plumbii ucigași i-a încasat el şi nu eu...

În urma misiunilor executate în perioada Revoluţiei din Decembrie 1989 a obţinut Brevetul de “Luptător pentru Victoria Revoluţiei din Decembrie1989”, iar pentru întreaga activitate desfăşurată în aviație, a fost decorat cu Ordinul “Virtutea Aeronautică”. Este președintele Asociației Române pentru Propagandă și Istoria Aeronauticii (ARPIA) București Otopeni, asociație cu peste 800 de membri.

Căsnicia cu Popa Marioara din satul Țigăneștii de Beiuş a fost binecuvântată cu doi copii, băiat şi fată şi cinci nepoţi.

         Scrieri: - Povestea satului din Țara Beiușului, Lazuri de Beiuș, Editura Primus, Oradea, 2016.

          Referințe: - Degău, Ioan, Suciu, Simion, Laza, Ioan, Beiușul și lumea lui, vol. VI, Oameni de seamă din Țara Beiușului, Editura Academiei Române, Cluj Napoca, 2021, p. 784-786.