După cursurile
primare urmate în localitatea natală, va absolvi Liceul „Samuil Vulcan” din
Beiuș. A fost admis la Institutul Politehnic din Galați, Facultatea de
Mecanică, Secția de nave și instalații de bord. Își va aprofunda pregătirea de
specialitate, urmând cursul postuniversitar de tribologie și fiabilitate la
Institutul de Învățământ Superior din Constanța.
Inginerul
mecanic auto naval Eugen Gh. Gavra a fost șeful Biroului tehnic și asimilări
piese de schimb din Întreprinderea de exploatare a Flotei maritime „Navrom”
Constanța. Expertiza sa profesională l-a propulsat ca expert naval, statut
autorizat de Consiliul Național pentru Știință și Tehnologie. A fost
împuternicit șef al Comisiei de supraveghere a construcției de nave românești
în șantierul naval „Adolf Warski” din Szczecin – Polonia, calitate în care, în
1976, avea să conducă probele pentru verificarea globală a calității
construcției navelor „Alba Iulia”, „Curtea de Argeș” și „Neptun”. Cu aceeași
rigoare va monitoriza probele de recepție efectuate cu nava „Alba Iulia” pe
Marea Baltică (iunie 1976), alături de colegii săi, inginerii Eugen Stoicescu
și Silviu Badiu, și de specialiștii polonezi – inginerul Tadeusz Fiszer –
proiectantul șef al navei și inginerul Alfred Sapinski, constructorul șef al
navei – manifestând responsabilitate maximă în derularea acestei complexe și
pretențioase operațiuni, aflăm din profilul pe care i-l dedică „Monografia
Vașcăului”.
În însemnările
sale scriitoricești, poetul Alexandru Andrițoiu va evoca personalitatea
consăteanului său Eugen Gh. Gavra, care, „pe
lângă îndeletnicirea sa de inginer în marele port tomitan”, ajunsese „expert în dreapta judecare a ciocnirilor
între nave, a eșuărilor, a aprecierii cuantumului avariilor de tot felul. Și
încă singurul expert de acest fel din țara noastră. Or, pentru asemenea
expertize trebuia să fii un bun inginer constructor de nave, un bun cunoscător
al dreptului internațional și, moralmente, un om drept, nepărtinitor, cu o
personalitate care se impune”. În paginile pe care i le consacră, Alexandru
Andrițoiu adaugă: „Experții de felul său
sunt foarte rari pe mapamond și toți, din orice țară, solicitați printr-o
societate independentă, denumită <<Salvage Association>>, cu sediu
la Londra și cu filiale în anumite zone maritime. Filiala de care depinde inginerul
Gavra e la Pireu și acoperă apele Mării Negre, ale Levantului și răsăritului
Mediteranei. Societatea respectivă nu are drept de construcții de nave, nici de
comerț, unicul ei scop fiind medierea conflictelor dintre armatorii ale căror
nave se ciocnesc, eșuează sau suferă avarii de pe urma furtunilor”.
Reputația de expert maritim a inginerului Eugen Gh. Gavra s-a clădit pe
profesionalism și integritate, pe valoare și modestie.