joi, 18 ianuarie 2024

GAVRA EUGEN (1936-1996)



  




GAVRA, Eugen Gh.**.  Inginer diplomat, Expert naval. S-a născut la 17 ianuarie 1936 în Vașcău. A încetat din viață la 4 februarie 1996.

După cursurile primare urmate în localitatea natală, va absolvi Liceul „Samuil Vulcan” din Beiuș. A fost admis la Institutul Politehnic din Galați, Facultatea de Mecanică, Secția de nave și instalații de bord. Își va aprofunda pregătirea de specialitate, urmând cursul postuniversitar de tribologie și fiabilitate la Institutul de Învățământ Superior din Constanța.

Inginerul mecanic auto naval Eugen Gh. Gavra a fost șeful Biroului tehnic și asimilări piese de schimb din Întreprinderea de exploatare a Flotei maritime „Navrom” Constanța. Expertiza sa profesională l-a propulsat ca expert naval, statut autorizat de Consiliul Național pentru Știință și Tehnologie. A fost împuternicit șef al Comisiei de supraveghere a construcției de nave românești în șantierul naval „Adolf Warski” din Szczecin – Polonia, calitate în care, în 1976, avea să conducă probele pentru verificarea globală a calității construcției navelor „Alba Iulia”, „Curtea de Argeș” și „Neptun”. Cu aceeași rigoare va monitoriza probele de recepție efectuate cu nava „Alba Iulia” pe Marea Baltică (iunie 1976), alături de colegii săi, inginerii Eugen Stoicescu și Silviu Badiu, și de specialiștii polonezi – inginerul Tadeusz Fiszer – proiectantul șef al navei și inginerul Alfred Sapinski, constructorul șef al navei – manifestând responsabilitate maximă în derularea acestei complexe și pretențioase operațiuni, aflăm din profilul pe care i-l dedică „Monografia Vașcăului”.

În însemnările sale scriitoricești, poetul Alexandru Andrițoiu va evoca personalitatea consăteanului său Eugen Gh. Gavra, care, „pe lângă îndeletnicirea sa de inginer în marele port tomitan”, ajunsese „expert în dreapta judecare a ciocnirilor între nave, a eșuărilor, a aprecierii cuantumului avariilor de tot felul. Și încă singurul expert de acest fel din țara noastră. Or, pentru asemenea expertize trebuia să fii un bun inginer constructor de nave, un bun cunoscător al dreptului internațional și, moralmente, un om drept, nepărtinitor, cu o personalitate care se impune”. În paginile pe care i le consacră, Alexandru Andrițoiu adaugă: „Experții de felul său sunt foarte rari pe mapamond și toți, din orice țară, solicitați printr-o societate independentă, denumită <<Salvage Association>>, cu sediu la Londra și cu filiale în anumite zone maritime. Filiala de care depinde inginerul Gavra e la Pireu și acoperă apele Mării Negre, ale Levantului și răsăritului Mediteranei. Societatea respectivă nu are drept de construcții de nave, nici de comerț, unicul ei scop fiind medierea conflictelor dintre armatorii ale căror nave se ciocnesc, eșuează sau suferă avarii de pe urma furtunilor”. Reputația de expert maritim a inginerului Eugen Gh. Gavra s-a clădit pe profesionalism și integritate, pe valoare și modestie.