joi, 23 ianuarie 2014

ZBOR CU ARIPI FRANTE


Un avion de mici dimensiuni s-a prăbușit, luni, la scurt timp după ora 16.00, la limita dintre județele Alba și Cluj, într-o zonă muntoasă din Apuseni, aflată între Scărișoara și Beliș-Fântânele. Avionul avea la bord șapte persoane – medici, asistenți și personalul aeronavei. Aparatul de zbor a decolat din București și se îndrepta spre Oradea, pentru a preleva organe pentru transplant.  Avionul a fost descoperit de un pădurar din Horea. Două persoane au decedat. Celelalte cinci au fost salvate și au fost transportate la spital, în Cluj.
Omul care a găsit avionul se numește Argentin Todea.


Dupa amiaza zilei de 20 ianuarie parea o zi ca toate celelalte. Ba chiar a iesit, pe la ora 16.00, soarele din nouri. Nimic nu prevestea tragedia care urma sa aiba loc la mai putin de 60 km. est de Beius. 


Nu intentionez sa ma refer la filmul evenimentelor, cunoscut de altfel din media. Am sa insir, asadar, cateva observatii din postura mea modesta de simplu cetățean, o sa va fac cunoscut, conform devizei acestui blog, cum vede Simion lumea...
1. Nu mi se pare normal ca intr-un stat, sustinut de banii cetatenilor, tocmai cei platiti sa nu isi faca datoria. Si sunt platiti, nu gluma...
2. Nu este normal ca tocmai cel de la care se iau banii sa facă treaba celui plătit. Nu mi se pare normal ca așa-zișii profesioniști sa aibă o prestație jalnica, mai jalnica decât a unui diletant.
3. Nu mi se pare normal ca statul, și aici, fără nici o placere îl citez aproximativ pe președintele (demis) al României, "omul gras sa stea în spinarea omului slab" de la care tot ia, și ia, și ia... Pentru ce - ca sa îngrașe grașii din care este alcătuit "omul gras" care nu face nimic pentru cei slabi? Am stat și mi-au dat lacrimile, urmărind declarațiile acelor oameni simpli din Petreasa (Alba) care povesteau  cum au salvat victimele tragicului accident aviatic care a zguduit România, care au acționat cu profesionalism și suflet, nefiind plătiți de nimeni, nefiind școlarizați de nimeni, care au învățat tehnicile de prim ajutor în armata ( aceea mult hulita și decapitata armata din care a mai rămas doar umbra și parada ). As face aici o amara analogie la un banc dinainte de 1989 - cică mașina comunism s-a defectat și o delegație a mers la Marx sa o repare - "el  a făcut-o, el s-o dreagă". Se spune ca după câteva zile a ieșit Marx din măruntaiele mașinii și a anunțat cu tristețe - "Din vechea mașină a rămas doar claxonul". Ca fost militar, nu pot sa nu-mi amintesc ca de fiecare data când intram "ofițer de serviciu pe unitate", unul din documentele care musai trebuiau studiate era "Planul de căutare al aeronavelor". Si ma gândesc ca dacă ar fi existat batalioanele de vânători de munte din Apuseni, poate altar fi fost situația. Dar, din păcate, Apusenii nu mai sunt verzi de multa vreme, tinerii nu mai fac nici măcar un curs de pregătire militara de câteva luni iar noi am rămas în grija profesioniștilor. Care profesioniști?

Trist, privesc urmarile acestui accident aviatic care, categoric puteau fi limitate:


Locotenent PM Aurelia Ion

medic militar, prea tanara, prea frumoasa, prea nevinovata, decedata, încredințata pământului de mai puțin de cinci ore. 

Tanara de 23 de ani, medic rezident, trebuia sa participe la o operație de prelevare de organe la Oradea, tocmai pentru a salva o viata. Din păcate, cei ce ar fi trebuit sa o salveze erau "profesioniști".



Adrian Iovan  

pilot de elita, tată - decedat.

Pensionar cu pensia tăiata de boc, pilot de elita cu peste 16000 de ore de zbor, nevoit sa lucreze pentru a-și asigura un trai decent, pilota un avion cu cinci cadre medicale la bord, care trebuiau sa ajunga la Oradea pentru o operație de prelevare de organe. Din păcate, cei ce ar fi trebuit sa ii salveze erau "profesioniști". 

AU SCĂPAT CU VIATA 

Copilotul aeronavei, Răzvan Gabriel PETRESCU
Dr. Pavel Constantin PIVNICERU
dr. Radu Zamfir
dr. Valentin Calu, purtătorul de cuvânt la Spitalul Elias, 
dr. Sorin Ianceu, medic chirurg din Beiuș (Bihor)


De ce a trebuit sa fie asa? De ce acești oameni au fost descoperiți după câteva ore? Puteau fi găsiți pana și cu tehnica de la un club de radiogoniometrie. Dar ma întreb - cați dintre cei care au condus operațiunile de salvare stiu ce înseamna radiogoniometrie?
A trebuit ca sa fie găsiți de niște oameni cu suflet, localnici, care, fără sa-i trimită nimeni, au luat inițiativa și le-au salvat viata. 
Acei oameni, care, prin priceperea lor au UMILIT "profesioniștii". 
Acei oameni, care, la numai o zi de la tragicul accident au ridicat o troița pe vârful muntelui, in memoria pilotului Adrian Iovan și a locotenentului PM medic rezident Aurelia ION. Dumnezeu sa-i odihnească în pace!


Si iată cum, prin grija "profesioniștilor", un accident s-a transformat în CATASTROFA.
Ar mai fi ceva de spus? Da!

Au "decolat":

Radu Stroe - ministru
Constantin Catalin Chiper - secretar de stat
Aleodor Frâncu - director ROMATSA
Ioan Burlui - sef IGSU

Le doresc un zbor cu aripi frânte!

Pe pista, in asteptarea "decolarii":

Ramona Manescu - ministru
Eugen Nicolăescu - ministru
Marcel Opris - director STS
Sper sa primeasca aprobarea cat mai grabnic. Aceleasi urari!

2 comentarii:

  1. Adevar graita-i prietene!
    Pe langa studiu si verificarea zilnica a participantilor, tehnicii si materialelor, erau executate periodic recunoasteri in zonele de responsabilitate. Comanda unica, coopererea intre structuri binecunoscuta.
    Dumnezeu sa-i odihneasca!

    RăspundețiȘtergere
  2. Din pacate, in ziua de azi armata are competente mult reduse fata de cele care le avea atunci cand noi eram activi. De ani buni, planurile in cauza au disparut, la fel si competentele care au trecut la IGSU. Orice fapta in acest sens savarsita de armata constituie incalcarea regulamentului si este aspru pedepsita. Asa ca in zadar urla la tv. stiristele, parlamentarii si priceputii - nu demonstreaza decat necunoasterea realitatii si manipuleaza opinia maselor. Ca armata, asa cum am spus nu reprezinta decat o umbra a ceea ce a fost. Spre exemplu, din ditamai Armata a IVa, constituita din corpuri de armata, divizii, regimente, brigazi si alte unitati si formatiuni a mai ramas doar o divizie. Mai concret, Armata a IVa Transilvania a intrat la apa si s-a facut cat Divizia 11 Mc.

    RăspundețiȘtergere