duminică, 12 mai 2024

LA MULȚI ANI, FLORINA MARIȘ-HINSU!

 


MARIȘ HINSU, Florina, Carmen*/**/***/  Soprană dramatică. Prim solistă a Operei de Stat din Viena. Conferențiar universitar dr. Fiica preotului Ioan Hinsu din Beiuș, Florina Hinsu Mariș s-a născut la 12 mai 1976.

Educație și formare: A urmat cursurile Școlii generale Nicolae Popoviciu din Beiuș, doi ani la Liceul Samuil Vulcan, secția filologie, talentul și calitățile vocale îndrumând-o spre Liceul de Artă din Oradea, pe care l-a absolvit în anul 1994. În acest an urmează Master Courses în clasa maestrei Lucia Stănescu din Cluj Napoca. Absolvă în anul 2000 Academia de Muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca, secţia interpretare muzicală, specializarea canto, clasa prof.univ.dr. Alexandru Fărcaş şi conf.univ. Valentin Gora. Tipul calificării: artist liric, profesor de canto. Urmează master courses, în perioada 1998-2013: la Brăila, la clasa maestrei Mariana Nicolesco; 1998, la Dusseldorf, Germania, la clasa maestrului George Emil Crăsnaru; 2008, la Firenze, Italia cu maestra Patrizia Morandini și Masterclass cu maestra Virginia Zeani, S.U.A., în anul 2013. În anul 2004 i s-a conferit titlul de Doctor în muzică în urma susţinerii tezei de doctorat cu titlul Vocea falcon, un registru vocal feminin mai puțin studiat. Dificultăţi interpretative. A devenit cel mai tânăr doctor în muzică din România, la vârsta de doar 28 de ani.

Activitatea profesională: Între 1999-2001 a fost preparator universitar la Facultatea de Muzică din cadrul Universității din Oradea. În anul 2000 a funcționat ca profesor colaborator la Liceul de Artă Oradea. Între 2001-2003 – asistent universitar, între 2003-2009 – lector universitar iar din 2009, conferențiar universitar la Universitatea din Oradea, Facultatea de Arte, Catedra Interpretare muzicală-Canto.

Activitatea artistică: După terminarea studiilor este angajată solistă la Opera de Stat din Viena, unde se remarcă prin calitatea și flexibilitatea vocală, caracteristicile vocale dându-i posibilitatea să abordeze un vast repertoriu verdian, puccinian și wagnerian, atrăgând totodată atenția prin paleta repertorială extinsă, dar și prin profunzimea interpretării, combinată cu o prezență scenică plină de eleganță, rafinament și forță dramatică. În Academia de Muzică, maestrul Fărcaș a determinat-o pe Florina să debuteze și să cânte roluri de mezzosoprană, în timp trecând spre un repertoriu apropiat de calibrul vocii sale și oferindu-i pe scena clujeană rolul Santuzzei, un rol firesc pentru o voce precum a Florinei. Interesant este că în opera “Cavalleria rusticana”, Florina a interpretat toate cele trei roluri feminine, rolul Lola constituind de fapt debutul artistei la Opera de Stat din Viena. În această instituție prestigioasă, Florina a interpretat peste 15 roluri, sub baghete ilustre, precum cea a lui Riccardo Muti, Seiji Ozawa, Zubin Mehta etc, fiind partenera pe scenă a lui Placido Domingo, Leo Nucci, Carlo Alvarez, Agnese Baltza, Stefania Bonfadelli, Edita Gruberova, Eliane Coelho...


Pe scena clujeană, alături de rolul Santuzzei, Florina a interpretat rolul reginei Clytemnestra, din opera “Iphigenie en Aulide” de Chr.W. Gluck, fiind creatoarea acestui rol în România, opera fiind dată în premieră absolută în România în regia lui Horia Balint, apoi tot o creație, de data aceasta mondială, a fost rolul din opera Jacques a lui Bacalu, după piesa lui E. Ionesco Jacques sau supunerea, operă regizată de către Ina Hudea cu o garnitură de soliști tineri. Tânăra interpretă s-a făcut remarcată în toate aceste apariții prin vocea sa de o frumusețe timbrală rarisimă, cu un ambitus generos, care este marcat în extreme de acute strălucitoare și de un registru grav tulburător, inteligență în redarea partiturilor și în jocul scenic, respect în încadrarea stilistică a diverșilor compozitori ale căror lucrări au fost abordate. Trecerea Florinei la repertoriul de sopran s-a făcut treptat, pas cu pas, urmărindu-se perfecționarea fiecărui sunet. Un rol important în această trecere îl are ilustra soprană brasilo-italiană Patricia Morandini, alături de care lucrează și studiază rolurile Tosca, Amelia din “Bal mascat”, Leonora din “Trubadurul” și alte asemenea roluri de prim calibru. În 30 aprilie 1998 s-a căsătorit cu Florin Mariș. Împreună, Florina și Florin Mariș-Hinsu cântă piese dintr-un repertoriu divers, începând cu melodii populare, romanțe, cântece de petrecere, până la colinde, cântece religioase, arii din opere etc. Este membru fondator, director de programe al Asociaţiei  Culturale Opera per Sempre și președinte al Asociației Culturale Varadinum Art.



Înregistrări audio-video reprezentative:

- CD Colinde, Sonex Records, 2004;

- CD Slobozâ-ne gazdă-n casă, Sonex Records, 2004.

- DVD Ifigenia în Aulida, C.W. von Gluck, înregistrare video din spectacol, premiera naţională de la Opera Naţională Cluj-Napoca;

- DVD - Jaques sau supunerea, Radu Bacalu, premiera naţională, Opera Naţională Cluj-Napoca, înregistrare preluată de Mezzo TV;

- DVD-Cavaleria rusticană, Pietro Mascagni, înregistrare video din spectacol, Opera Naţională Cluj-Napoca;

 - DVD-Sora Angelica, Giacomo Puccini, înregistrare video din spectacol, Opera Maghiară Cluj-Napoca;

- DVD-Il Tabarro, Giacomo Puccini, înregistrare video din spectacol, Opera Maghiară Cluj-Napoca.

Scrieri: - Vocea Falcon, Ed. Mediamusica, Cluj Napoca, 2006; - Giuseppe Verdi și vocea falcon, Ed. Universității din Oradea. 2007; - Formarea artistului liric. Curs de canto şi lied-oratoriu, unic autor, 65 pagini, format A4.

Articole publicate în volumele unor manifestări ştiinţifice naţionale: - Experienţa muzicală, rolul culturii generale - muzicale şi al imaginaţiei creatoare  privind arta cântului, în volumul  ”Gustă  Ştiinţa” 182, Fundaţia Culturală Samuil Vulcan 2010; - Importanţa relaţiei spectacol-spectator în educarea publicului; , în volumul  ”Gustă  Ştiinţa” 180, Editura Samuil Vulcan 2008; - Vocea falcon – un tip vocal aparte, autor unic, Facultatea de Muzică, în revista ”Deceniu muzical universitar”, decembrie 2005; - Oradea lirică - opera istoric, în volumul Interculturalitate în viaţa artistică bihoreană, Editura Universităţii Oradea 2006.

Referiri: - Degău, Ioan, Cântecul de după cântec, Editura Primus, Oradea, 2010, p. 244-245; - Curriculum Vitae Florina Mariș Hinsu; - Interviu, 20 martie 2020.  (S. S.)