Educație și
formare:
A urmat cursurile Școlii generale Nicolae Popoviciu din Beiuș, doi ani la
Liceul Samuil Vulcan, secția filologie, talentul și calitățile vocale
îndrumând-o spre Liceul de Artă din Oradea, pe care l-a absolvit în anul 1994.
În acest an urmează Master Courses în clasa maestrei Lucia Stănescu din Cluj
Napoca. Absolvă în anul 2000 Academia de Muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca, secţia interpretare muzicală,
specializarea canto, clasa prof.univ.dr. Alexandru Fărcaş şi conf.univ.
Valentin Gora. Tipul calificării: artist liric, profesor de canto. Urmează
master courses, în perioada 1998-2013: la Brăila, la clasa maestrei Mariana
Nicolesco; 1998, la Dusseldorf, Germania, la clasa maestrului George Emil
Crăsnaru; 2008, la Firenze, Italia cu maestra Patrizia Morandini și Masterclass
cu maestra Virginia Zeani, S.U.A., în anul 2013. În anul 2004 i s-a conferit
titlul de Doctor în muzică în urma susţinerii tezei de doctorat cu titlul Vocea falcon, un registru vocal feminin mai
puțin studiat. Dificultăţi interpretative. A devenit cel mai tânăr doctor
în muzică din România, la vârsta de doar 28 de ani.
Activitatea
profesională:
Între 1999-2001 a fost preparator universitar la Facultatea de Muzică din
cadrul Universității din Oradea. În anul 2000 a funcționat ca profesor
colaborator la Liceul de Artă Oradea. Între 2001-2003 – asistent universitar,
între 2003-2009 – lector universitar iar din 2009, conferențiar universitar la
Universitatea din Oradea, Facultatea de Arte, Catedra Interpretare muzicală-Canto.
Activitatea
artistică:
După terminarea studiilor este angajată solistă la Opera de
Stat din Viena, unde se remarcă prin calitatea și flexibilitatea vocală,
caracteristicile vocale dându-i posibilitatea să abordeze un vast repertoriu
verdian, puccinian și wagnerian, atrăgând totodată atenția prin paleta
repertorială extinsă, dar și prin profunzimea interpretării, combinată cu o
prezență scenică plină de eleganță, rafinament și forță dramatică. În Academia
de Muzică, maestrul Fărcaș a determinat-o pe Florina să debuteze și să
cânte roluri de mezzosoprană, în timp trecând spre un repertoriu apropiat de
calibrul vocii sale și oferindu-i pe scena clujeană rolul Santuzzei, un rol
firesc pentru o voce precum a Florinei. Interesant este că în opera “Cavalleria
rusticana”, Florina a interpretat toate cele trei roluri feminine, rolul Lola
constituind de fapt debutul artistei la Opera de Stat din Viena. În această
instituție prestigioasă, Florina a interpretat peste 15 roluri, sub baghete
ilustre, precum cea a lui Riccardo Muti, Seiji Ozawa, Zubin Mehta etc, fiind
partenera pe scenă a lui Placido Domingo, Leo Nucci, Carlo Alvarez, Agnese
Baltza, Stefania Bonfadelli, Edita Gruberova, Eliane Coelho...
Pe scena clujeană, alături de rolul Santuzzei, Florina a interpretat rolul reginei Clytemnestra, din opera “Iphigenie en Aulide” de Chr.W. Gluck, fiind creatoarea acestui rol în România, opera fiind dată în premieră absolută în România în regia lui Horia Balint, apoi tot o creație, de data aceasta mondială, a fost rolul din opera Jacques a lui Bacalu, după piesa lui E. Ionesco Jacques sau supunerea, operă regizată de către Ina Hudea cu o garnitură de soliști tineri. Tânăra interpretă s-a făcut remarcată în toate aceste apariții prin vocea sa de o frumusețe timbrală rarisimă, cu un ambitus generos, care este marcat în extreme de acute strălucitoare și de un registru grav tulburător, inteligență în redarea partiturilor și în jocul scenic, respect în încadrarea stilistică a diverșilor compozitori ale căror lucrări au fost abordate. Trecerea Florinei la repertoriul de sopran s-a făcut treptat, pas cu pas, urmărindu-se perfecționarea fiecărui sunet. Un rol important în această trecere îl are ilustra soprană brasilo-italiană Patricia Morandini, alături de care lucrează și studiază rolurile Tosca, Amelia din “Bal mascat”, Leonora din “Trubadurul” și alte asemenea roluri de prim calibru. În 30 aprilie 1998 s-a căsătorit cu Florin Mariș. Împreună, Florina și Florin Mariș-Hinsu cântă piese dintr-un repertoriu divers, începând cu melodii populare, romanțe, cântece de petrecere, până la colinde, cântece religioase, arii din opere etc. Este membru fondator, director de programe al Asociaţiei Culturale Opera per Sempre și președinte al Asociației Culturale Varadinum Art.
Înregistrări audio-video
reprezentative:
- CD Colinde, Sonex Records,
2004;
- CD Slobozâ-ne gazdă-n casă,
Sonex Records, 2004.
- DVD Ifigenia în Aulida, C.W.
von Gluck, înregistrare video din spectacol, premiera naţională de la Opera
Naţională Cluj-Napoca;
- DVD - Jaques sau supunerea,
Radu Bacalu, premiera naţională, Opera Naţională Cluj-Napoca, înregistrare
preluată de Mezzo TV;
- DVD-Cavaleria rusticană, Pietro
Mascagni, înregistrare video din spectacol, Opera Naţională Cluj-Napoca;
- DVD-Sora Angelica, Giacomo Puccini,
înregistrare video din spectacol, Opera Maghiară Cluj-Napoca;
- DVD-Il Tabarro, Giacomo
Puccini, înregistrare video din spectacol, Opera Maghiară Cluj-Napoca.
Scrieri: - Vocea Falcon, Ed. Mediamusica, Cluj Napoca, 2006; - Giuseppe Verdi și vocea falcon, Ed.
Universității din Oradea. 2007; - Formarea
artistului liric. Curs de canto şi lied-oratoriu, unic autor, 65 pagini,
format A4.
Articole publicate în volumele
unor manifestări ştiinţifice naţionale:
- Experienţa muzicală, rolul culturii
generale - muzicale şi al imaginaţiei creatoare
privind arta cântului, în volumul
”Gustă Ştiinţa” 182, Fundaţia
Culturală Samuil Vulcan 2010; - Importanţa
relaţiei spectacol-spectator în educarea publicului; , în volumul ”Gustă
Ştiinţa” 180, Editura Samuil Vulcan 2008; - Vocea falcon – un tip vocal aparte, autor unic, Facultatea de Muzică,
în revista ”Deceniu muzical universitar”, decembrie 2005; - Oradea lirică - opera istoric, în
volumul Interculturalitate în viaţa
artistică bihoreană, Editura Universităţii Oradea 2006.
Referiri: - Degău, Ioan, Cântecul de după cântec, Editura Primus,
Oradea, 2010, p. 244-245; - Curriculum
Vitae Florina Mariș Hinsu; - Interviu,
20 martie 2020. (S. S.)