luni, 9 mai 2022

POP ALEXĂ (1858-1927)



 
Foto: BCU Cluj-Napoca

POP, Alexă**.  Preot, protopop. S-a născut la 10 mai 1858 în comuna Bozința Mică, județul Satu Mare.  A încetat din viață la 18 noiembrie 1927, fiind înmormântat în cimitirul parohial din Sanislău, județul Satu Mare.

Studiile secundare le începe la Baia Mare şi le continuă la Beiuş, unde în 1876 a luat şi maturitatea. În 1880 termină cursul teologic la Satu Mare.

În 3 martie 1881 s-a căsătorit cu fata preotului din Chilia (Satu-Mare) iar cu câteva zile mai târziu a fost ordinat şi numit administrator parohial în Bușag. ”La Buşag înființează un grânar, prin care, s-a zidit mai târziu şcoala primară de acolo. La 1887 el e înaintat paroch şi la 1893 trece în parochia Săsari, unde continuă rodnica sa activitate”. În Săsari -  o parohie de două ori mai mare ca Buşagul, credincioşii erau parcă mai puţin înstăriți. Alexă Pop se gândește mai întâi la salvarea economică a enoriaşilor săi. A înființat o bancă poporală, prin care, localnicii și-au fructificat micile lor venituri de lucrători mineri, iar apoi a zidit o nouă casă parohială corespunzătoare și o biserică nouă, consacrată de episcopul martir Dr. Demetriu Radu.

Profilul de luptător al părintelui Alexă se concretizează și astfel, într-un articol publicat la 21 august 1899 în ziarul Unirea din Blaj, ca răspuns la o circulară a vicarului general episcopesc Dr. Augustin Lauran, spune: ”Noi preoții din parochiile cele mai slabe nu aşteptăm nici un bine de la guvern, care numai serviciile <<hazafias>>-e [patriotice-n.n.] - înteleg: corteșești [corteș=electoral-n.n.] - le onorează şi nu cele religioase-morale-culturale; pentru aceea nici pe departe nu suntem de acord cu acei - din darul lui Dumnezeu, puțini - domni frați preoți, cari, în tăcere şi în trecut au uzat, la recomandarea potentaților, de subsidiul gros al statului; ci noi ne îndestulim cu prescurița săracă a poporului nostru, cu care voim să trăim şi să murim ca preoți români catolici, şi nu ca slujbași ai statului neconfesional. În 3 martie 1907 este numit paroh și protopop al Sanislăului, ulterior arhidiacon și asesor consistorial. La apariția bulei papale Christi fideles graeci pentru înființarea episcopiei maghiare și maghiarizatoare de Hajdudorog, părintele Alexă Pop rămâne surprins și consternat, văzând că o mulțime de parohii curat româneşti, împreună cu toate parohiile tractului său, sunt în mod arbitrar încorporate în această episcopie.

 Marele Congres al Românilor ardeleni din 29 mai 1912, desfășurat la Alba Iulia, a hotărât organizarea unor adunări de protest contra înființării episcopiei de Hajdudorog. Dar să vedem cum descrie adunarea de la Sanislău, Ioan Ardeleanu, în cartea Oameni din Sălaj: ”Dumineca, 18 August 1912, erau adunați la Sanislau toți Românii din Ciumești, Resighea și Pişcolt. Adunarea a fost deschisă de protopopul A. Pop, printr-o înflăcărată cuvântare. În momentul când își făcea apariția deputatul Șt. C. Pop (Ștefan Cicio Pop -n.n.), o femeie bătrână cu lacrimi în ochi a strigat: “Trăiască limba românească și legea strămoșească”. Deputatul Dr. Ștefan Ciceo Pop a vorbit cu atâta putere, Jurând că “mai bine voesc să se prăpădească biserica decât să sufere rușinea și batjocura nemaipomenită de a se ruga lui Dumnezeu în ungureşte” (Românul Nr. 174/1912). A vorbit apoi păr. C. Lucaciu, fratele “Leului dela Sişeşti”, despre votul universal și la urmă advocatul din Beiuș şi martirul național de mai târziu, Dr. Ioan Ciordaş, care în încheere “a jurat pe credincioșii greco-catolici uniți să-și apere biserica, până la cea din urmă picătură de sânge”. Aceiași oratori au participat și la adunarea din după-amiaza zilei de 18 august 1912, adunare organizată de părintele Alexă, preotul local Nicolae Bota, învățătorii Mărcuț și Vereș, ”la sfârșit întreaga adunare a intonat Imnul Național Deșteaptă-te Române”. A doua zi se organizează o adunare în Dindești. După adunări, părintele Alexa trimite un protest la episcopul de Oradea. Acesta îi răspunde, pe 3 septembrie 1912, și-l sfătuiește să facă un alt protest, în latină și română, ”mai puțin aspru și mai puțin vehement”, pe care să-l trimită la Roma. Protestele nu au avut efect, iar din 1913 a început o ”prigoană nemaipomenită asupra satelor românești”. În 27 martie 1913, episcopul Gonczi, aflat în vizită la Culciul Mare, a fost alungat de săteni. În 11 aprilie 1913, părintele Alexă este dat afară din protopopie. În 1918 protopopul Alexă Pop este președintele ”Reuniunii învățătorilor greco-catolici români din Arhidiaconatul Sătmarului”, semnând, la 27 noiembrie 1918, credenționalele prin care Reuniunea învățătorilor delega pe învățătorii Ambrosie Nicoară și Ioan Raț ”la Marea Adunare Română ce se va ținea la 1 decembrie 1918 st. n. c., la Alba Iulia”. Imediat după Marea Unire, preotul Alexă Pop este reintegrat în Protopopie. În 1923 înființează o nouă parohie în localitatea Sanislău, unde se și sfârșește în anul 1927.

Referințe: Ardeleanu, Ioan, senior, Oameni din Sălaj. Momente din luptele naționale ale românilor sălăjeni, Editura Luceafărul, Zalău, 1938, p. 75-88.   (S. S.)