vineri, 14 ianuarie 2011

CINE MĂREŞTE PREŢUL CARBURANŢILOR




În ultimele zile întreaga media vuieşte despre scumpirea carburanţilor şi dificultăţile în lanţ cu care se confruntă transportatorii dar şi cetăţenii şi care vor influenţa economia românească, şi aşa, pe marginea prăpastiei.  După cum bine se ştie, preţul carburanţilor influenţează viaţa tuturor cetăţenilor unui stat, indiferent de vârstă, sex, categorie socială, naţionalitate, religie, etc, în măsură mai mare ori mai mică, direct sau indirect.
Dacă pentru cetăţeanul de rând se pot găsi oarecare soluţii (improvizaţii) – mersul pe jos, bicicleta, etc., pentru transportatori soluţiile nu se întrevăd.
Pornind de la aceste premise, să urmărim drumul benzinei, de exemplu, de la poarta rafinăriei, până la rezervorul maşinii.
Producătorul o vinde la aproximativ 370 euro/tonă, adică la cursul de 4,2564 lei /euro adică 1574,87 lei/tonă. Deci de la rafinărie benzina iese la preţul de aproximativ 1,6 lei/litru ( 16.000 ROL).
Desigur, vă întrebaţi cum se ajunge la preţul actual?
Iată „drumul scumpirii”:
Accize = 467 euro/tonă!!! Cu 26,2% mai mult decât preţul de producţie!!!
Taxa de drum  inclusă în preţul benzinei este de 125 euro /tonă adică o treime din preţ. Dar dacă taxa de drum este inclusă în preţ se naşte întrebarea: Pentru ce se mai plăteşte rovigneta, care este tot o traxă de drum? Şi o altă întrebare: Pentru ce trebuie să plătească cel care are o drujbă ori un generator electric taxa de drum? Că doar drujba şi generatorul nu sunt autovehicule care circulă pe drumurile publice. Nici uneltele agricole pentru lucrul pământului nu circulă pe drumurile publice.  
Se mai adaugă taxa de solidaritate (câte un cent / litru - motivul este acoperirea prejudiciului din urma falimentului Bancorex) adica 10 EUR / tonă pentru care de asemenea nu suntem răspunzători noi, cetăţenii. În ce condiţii s-o fi întâmplat acest faliment, cine este responsabil, cine a pus mâna pe bani, asta este o altă poveste; oricum, românul de rând nu are nici o vină.
Facem un total:  370+467+125+10=972 euro /tonă (taxe şi accize). Se adauga TVA de 24 % adica 233.28 euro. Totalul este de 1205.28euro/tonă adică 5130,15 lei /tonă.
Deci producătorul încasează 1574,87 lei /tonă iar statul 3555,28 lei/tonă. (1,57 lei/litru respectiv 5,13 lei /litru)
Întrebare finală: CINE-I HOŢUL?